اخبار برگزیدهخودرو

نوسازی ۸۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در گرو تامین بودجه‌ از سوی سازمان بهینه سازی

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ مهدی ابراهیمی معاون برنامه ریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای درباره نحوه تامین مالی نقدینگی مورد نیاز برای نوسازی خودروهای فرسوده گفت: بر اساس اصلاحیه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو تسهیلات مالی نوسازی به ازای شماره گذاری محصولات خودروسازان تامین می شود.

وی افزود: بر این اساس خودروسازان برای دریافت مجوزهای لازم برای شماره گذاری های جدید موظف هستند یک و نیم درصد از قیمت خودروهای فرسوده را به صندوق صنایع پیشرفته وزارت صمت واریز کنند.

به گفته این مقام مسئول پرداخت این هزینه فقط محدود به خودروسازان نمی شود و واردکنندگان خودروهای سواری و سنگین نیز باید این مسیر را طی کنند تا منابع مالی نوسازی از هر دو طریف تولید و واردات تامین شود.

۸۵ هزار دستگاه از رده خارج خواهد شد

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که منابع مالی به دست آمده از محل صرفه جویی سوخت در چه محلی مورد مصرف قرار می گیرد گفت: این منابع مالی برای اجرای طرح های سازمان بهینه سازی مورد مصرف قرار خواهد گرفت؛ برای مثال طرحی را در دست اجرا داریم که مصوبه آن از شورای اقتصاد دریافت شده  و بنابر آن، ۸۵ هزار دستگاه موتورسیکلت، اتوبوس و تاکسی درون شهری فرسوده به کمک سرمایه گذاران از رده خارج خواهد شد.

معاون برنامه ریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: برای مثال فرض کنید سرمایه گذار پایان هر سال به ازای تیراژ وسایل حمل و نقل بیان شده هزار و 410 دلار نقدینگی ذخیره و از سامان بهینه سازی دریافت خواهد شد. از این رو به خودروهایی که توسط سازمان بهینه سازی و محل صرفه جویی یارانه دریافت می کنند، گواهی اسقاط داده نمی شود. این موضوع می تواند محرک مناسبی برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور باشد.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه سازمان بهینه سازی برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور تا پایان سال جاری اضافه کرد: پیش بینی می شود در صورتی که سازمان بهینه سازی مصرف سوخت طی امسال در زمان مناسب پرداخت داشته باشد، ۸۰ هزار دستگاه از وسایل نقلیه فرسوده نوسازی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا