اخبار برگزیدهاقتصاد ایراناقتصاد جهانفید برتر

افت صادرات فولاد ایرانی در آغاز سال جدید؛ الزام به عرضه ارز حاصل از صادرات کار دست فولادسازان داد

به‌روزترین‌ها| طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، میزان صادرات محصولات فولادی ایران در نخستین ماه سال 1402 با کاهش 76 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

این رکود صادراتی در حالی رخ داده که بزرگترین شرکت های فولادساز کشور مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد خوزستان و دیگر تولیدکنندگان پیشرو، بیش از نیمی از کل صادرات فولاد ایران را در سال گذشته انجام داده بودند.

عمده دلیل این افت چشمگیر صادرات، الزام شرکت های فولادساز به عرضه 100 درصد ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عنوان شده است. همچنین اعمال عوارض صادراتی و لغو معافیت های مالیاتی نیز از دیگر موانع صادرات فولاد در ایران به شمار می روند.

وضعیت صادرات فولاد در جهان

در مقابل، آمارهای انجمن جهانی فولاد نشان می دهد صادرات جهانی فولاد در سال 2023 با رشد 6.5 درصدی نسبت به سال قبل به 402.8 میلیون تن رسیده است. کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، اتحادیه اروپا و آلمان بزرگترین صادرکنندگان فولاد در جهان بوده اند.

از نظر واردات، اتحادیه اروپا با 39.2 میلیون تن در صدر واردکنندگان فولادی قرار دارد و آمریکا، آلمان، ایتالیا و ترکیه نیز جزو بزرگترین وارد کنندگان محصولات فولادی در سال 2023 بوده اند.

تولید جهانی فولاد نیز در سال گذشته با 0.1 درصد کاهش به 1.85 میلیارد تن رسیده است. ایران با تولید سالانه 30 تا 32 میلیون تن فولاد، در جایگاه دهم تولیدکنندگان جهانی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا