اخبار برگزیدهخودروفناوری و خودروفیدفید برتر

جهش تولید و بهبود کیفیت، هدف وزارت صمت از نمایشگاه تحول صنعت خودرو

به‌روزترین‌ها| عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه تحول در صنعت خودرو با اشاره به اینکه تحول در راه است و ما در مرکز این تحول قرار داریم گفت: خودرو در قلب تحولات آینده جای دارد.

وی با اشاره به تحولات انقلاب صنعتی اول و دوم، تصریح کرد: تحولات در انقلاب صنعتی اول به نحوی بود که امروز انقلاب صنعتی دوم برقی‌سازی را بنیان‌گذاری کرده است. هرچند این برقی‌سازی ابتدا در کارخانه‌‌ها نمود پیدا کرد اما اکنون در صنعت خودرو نیز اتفاق افتاده است؛ به طوری‌ که اقداماتی در حوزه برقی‌سازی در ابتدای قرن بیستم مشاهده شد و شرکت فورد از جمله پیشتازان این حوزه بود.

علی آبادی ادامه داد: از ابتدای قرن بیست و یکم به دلیل مشکلات زیست‌محیطی، تحولات حوزه خودرو بسیار جدی‌تر شده است. در این راستا حتی اگر مقالات علمی را هم رصد کنید، خواهید دید که دنیا به چه سمتی حرکت می‌کند؟ در حال حاضر 3 هزار و 300 مقاله در حوزه خودروهای احتراقی در سال گذشته منتشر شده، اما در زمینه خودروهای برقی این رقم ۱۰ برابر است و این نشان دهنده جهت‌گیری آشکار روندها است.

اهمیت توجه به تحولات جهانی صنعت خودرو

وی تأکید کرد: باید به این تحولات توجه ویژه داشته باشیم، به خصوص در کشور ما که این موضوع بسیار حیاتی‌تر است؛ چرا که، برای مثال، در اروپا و به ویژه آلمان، قیمت بالای بنزین خود تشویق‌کننده‌ای برای حرکت به سمت خودروهای با فناوری بهتر است. در دهه گذشته فناوری‌هایی مانند (EGR) و (Exhaust Gas Recirculation) در خودروها به کار گرفته شده‌اند. این روندها باعث شده‌اند که به سمت افزایش راندمان، بهبود بهره‌وری و کاهش شدت انرژی برویم.

جهش تولید و بهبود کیفیت، هدف وزارت صمت از نمایشگاه تحول صنعت خودرو

این مقام مسئول با اشاره به دستاوردهای کرمان موتور گفت: کرمان موتور در این زمینه پیشتاز بوده و در موضوع تاکسی‌های برقی کار بسیار خوبی را آغاز کرده است. هرچند که در ابتدا مشکلاتی وجود دارد، اما به مرور زمان این نواقص برطرف خواهند شد. برخی خودروسازان مانند ایران خودرو نیز اقدامات موثری انجام داده‌اند و فکر می‌کنم به زودی محصول جدیدی را رونمایی خواهند کرد که نسبت به گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

علی آبادی تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم شاخص‌های کیفی را در کنار شاخص‌های کمی قرار دهیم و خودروسازان را به بهبود کیفیت و کمیت محصولاتشان هدایت کنیم و همچنین بتوانیم قیمت‌ها را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: ما ناگزیر به پذیرش تحولات جهانی هستیم، به‌خصوص در شرایطی که در کشور ما سوخت با قیمت هزار و 500 تا 3هزار  تومان عرضه می شود و باید بیشتر به موضوعات بهره‌وری و انرژی روی بیاوریم و توجه داشته باشیم.

نمایشگاه تحول صنعت خودرو؛ گامی به سوی تحولات عمیق

وزیر صمت در جمع خبرنگاران نیز در خصوص اینکه وزارت صمت با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو به دنبال چیست؟ گفت: ما در مسیر توسعه باید تغییرات را همگام و حتی جلوتر از بقیه پیش ببریم. این چیزی است که در وزارت صمت دنبال می شود و به سمتی می رویم که به جای تحولات ظاهری، تحولات عمیق را شاهد باشیم.

وی افزود: تحولات عمیق ریشه در مهندسی، نوآوری و دانش دارد. در این راستا 2 آدرس را به خودروسازان گفته ایم که نخست آدرس کمی است که مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن تاکید دارند که بحث جهش تولید به صورت کمی انجام شود. همچنین جهش تولید به صورت کیفی مورد توجه است.

علی آبادی با اشاره به ضرورت دست یابی به جهش کمی و کیفی در صنعت خودرو گفت: ما کیفیت را در رقابت با دنیا قرار داده ایم و خودروهای مختلف در کنار یکدیگر قرار دادیم که مردم مشاهده کنند و اگر چنانچه کیفیت خودروهای داخلی با کیفیت خودروهای تراز جهانی نتوانند رقابت کنند یعنی نمی توانند صادرات داشته باشند و درخواست هایی که ما از آن ها داشتیم نیز نتوانسته اند محقق کنند.

امتیازات وزارت صمت به خودروسازان

وزیر صنعت با اشاره به امتیازاتی که وزارت صمت به شرکت های خودروساز داده است نشات گرفته از همین تحولات است، لذا نمایشگاه تحولات خودرو را هرازگاهی برگزار خواهیم کرد و هر وقت که احساس کنیم در دنیا یک جهشی اتفاق افتاده، وضعیت داخلی را هم برای مردم بهبود خواهیم بخشید.

جهش تولید و بهبود کیفیت، هدف وزارت صمت از نمایشگاه تحول صنعت خودرو

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که وزارت صمت برای اینکه عمق ساخت داخل جا بیفتد و هم تولید داخل حمایت شود و هم مردم خودروهای کیفی سوار شوند چه برنامه ای دارد؟ نمایشگاه تحول صنعت خودرو تنها هدفش این نیست که تحولات خودروهای داخلی را فقط نشان دهد. این رویداد تلاش می کند تحولات جهانی را هم برای خودروسازان داخلی در راستای تحول و هم برای مردم به عنوان مطالبه به نمایش در بیاورد.

وی اضافه کرد: تا مطالبات وجود نداشته باشد به اعتقاد بنده تحول رخ نخواهد داد. بنابراین از این جهت مهم است که مردم روند تحولات جهانی را مشاهده کنند و از خودروسازان داخلی افزایش کیفیت را مطالبه کنند.

کاهش قیمت خودروها با توسعه فناوری و بازار

علی آبادی درباره قیمت گذاری خودروهای آینده نیز گفت: وقتی فناوری توسعه پیدا می کند، قیمت نیز می تواند روند کاهشی یابد. از طرفی باید بازار را توسعه دهیم و هر چقدر بتوانیم بازار را توسعه دهیم می توانیم قیمت تمام شده را هم کاهش دهیم. برای توسعه بازار باید به سمت بازارهای خارجی پیش رویم و اگر در بازارهای منطقه نفوذ کنیم به طور حتم به دلیل اینکه مقیاس تیراژ بهبود خواهد یافت می توانیم قیمت های بهتری هم داشته باشیم.

وزیر صمت در خصوص واردات خودروهای کارکرده نیز بیان داشت: واردات خودرو طبق قانون انجام می شود. بنابراین سعی کردیم در این رابطه تنش ها را برداریم و مردم احساس کنند هرچه می خواهند بتوانند خریداری کنند و مسیر باز باشد. البته هر مسیری که مسائل خود را هم دارد و باید با پیگیری آن ها را هم برطرف کنند.

جهش تولید و بهبود کیفیت، هدف وزارت صمت از نمایشگاه تحول صنعت خودرو

وی ادامه داد: فکر می کنم این مانع هم برداشته شد و تلاش کردیم برای هر نفر حتی واردات را برای شخص خودش هم امکان پذیر شود و این دغدغه نباشد. بنابراین هرکسی هم در آینده بیاید همین مسیر را دنبال خواهد کرد.

علی آبادی در پاسخ به این سوال که چطور قرار است از موانع واردات خودرو کارکرده با منشا ارز خارجی عبور کرد؟ گفت: به هر حال این مواردی است که به آن ها اشاره کردم و فکر می کنم دولت برای آن ها راه حلی پیدا خواهد کرد.

حذف سامانه یکپارچه برای دستیابی مردم به حقوق شان

وی همچنین درباره حذف سامانه یکپارچه بیان داشت: به نظر بنده سامانه باید حذف شود و با توجه به اینکه این سیستم باید به تدریج کنار گذاشته شود، اولین کاری که کردیم شرط پلاک فعال را حذف می کنیم وسپس به دلیل محدودیت هایی که در واردات داریم، تلاش می کنیم که اولویت را به نحوی تعیین کنیم که عدالت در حق مردم را تامین کند.

وزیر صمت در خصوص برنامه صادرات خودروسازان به سایر مناطق نیز گفت: به خودروسازان اعلام کرده ایم  که برای سال آینده برای آن ها محدودیت های ارزی قائل خواهیم شد و باید بخشی از سهم ارزی شان را از محل صادرات تامین کنند. این سیاست آن ها را به سمت صادرات هدایت خواهد کرد.

وی در خصوص ثبت سفارش لوازم یدکی نیز ادامه داد: در مسیر ثبت سفارش گاهی موانعی به وجود می آید و برطرف می شوند. ما هر روز با این موانع مواجه هستیم و به زودی مشکل برطرف خواهد شد.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا