تعلل خودروسازان در پرداخت بدهی به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده
مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور از تعلل خودروسازان در پرداخت بدهیهای مربوط به گواهیهای اسقاط خودروهای فرسوده خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر برخی مراکز اسقاط به رغم تحویل گواهیهای اسقاط به خودروسازان، هنوز هیچگونه وجهی از آنها دریافت نکردهاند.
به گزارش بهروزترینها؛ محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده بیان داشت: با گذشت بیش از 45 روز از تحویل گواهیهای اسقاط به خودروسازان، هنوز برخی مراکز اسقاط هیچگونه پرداختی از سوی این شرکتها دریافت نکردهاند.
وی در ادامه به وضعیت خاص پنج پرونده اشاره کرد: پس از تأیید فاکتور آنها توسط شرکت کرمان خودرو، پول گواهیها از فروشندگان خودروهای فرسوده دریافت شده، اما همچنان مراکز اسقاط هیچ مبلغی را در قبال آن دریافت نکردهاند.
مشهدی شریف افزود: چنین تاخیری تنها محدود به کرمان خودرو نمیشود. شرکتهای خودروسازی دیگر نیز در پرداخت بدهیهای خود به مراکز اسقاط با تأخیر مواجه هستند؛ به طوری که برخی از آنها با تأخیرهایی یک ماهه، 20 روزه یا 15 روزه مبالغ را پرداخت میکنند.
تاخیر در خرید گواهیهای اسقاط از سوی خودروسازان نیز موضوع دیگری بود که رئیس انجمن مراکز اسقاط به آن اشاره کرد. به گفته وی، شرکت مدیران خودرو مدتی است که گواهی اسقاط جدید خریداری نکرده است و این احتمال وجود دارد که در دو یا سه ماه آینده نیز از خرید گواهیهای جدید خودداری کند، زیرا به اندازه کافی گواهی اسقاط در اختیار دارد.
طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و چالشهای پرداخت
وی همچنین اشاره کرد: شرکتهای بزرگ خودروسازی نظیر ایران خودرو و سایپا در حال حاضر از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده استفاده میکنند و به طور میانگین هر کدام از آنها 2 تا 3 گواهی اسقاط خودرو دریافت میکنند.
مشهدی شریف گفت: در حال حاضر حدود 27 هزار خودرو در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ثبتنام کردهاند. با احتساب این تعداد، نزدیک به 80 هزار گواهی اسقاط تولید خواهد شد که برای شمارهگذاری 300 هزار خودرو جدید کافی است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده توضیح داد: مراکز اسقاط از محل گواهیهای اسقاط هیچ درآمدی ندارند و تنها هزینه اسقاط خودروهای فرسوده برای آنها در نظر گرفته شده که به صورت معاف از مالیات پرداخت میشود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: طبق قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است قیمتگذاری خودروهای فرسوده را انجام دهد و مراکز اسقاط باید قیمتهایی که این وزارتخانه تعیین کرده است، رعایت کنند.
مشهدی شریف در ادامه به موضوع قیمتگذاری اشاره کرده و بیان داشت: هنوز وزارت صمت قیمت خرید خودروهای فرسوده را به تفکیک نوع و سال ساخت اعلام نکرده است. قیمت گواهی اسقاط برای هر خودرو حدود 35 میلیون تومان است، اما برای خرید خودروی فرسوده هنوز هیچگونه اعلام رسمی قیمت از سوی وزارت صمت به مراکز اسقاط نرسیده است.
وی افزود: در حال حاضر، مراکز اسقاط خودروهای فرسوده بر اساس توافق با فروشندگان خودرو اقدام به خرید میکنند، اما انجمن پیشنهاد کرده است که قیمت خرید خودروهای فرسوده به طور نقدی بین 78 تا 82 میلیون تومان باشد، البته به شرط آنکه سال ساخت خودرو بین سالهای 1379 تا 1383 باشد. همچنین، اگر خرید به صورت نقدی نباشد، انجمن پیشنهاد میکند که قیمت خودرو بین 88 تا 92 میلیون تومان باشد، با پرداخت سهماهه به فروشندگان.
چالشهای تأخیر در پرداختهای خودروسازان
مشهدی شریف همچنین به مشکلات مربوط به تأخیر در پرداختها اشاره کرده و گفت: گاهی پیش آمده که حتی 45 روز پس از تحویل گواهی اسقاط به خودروساز، هنوز مراکز اسقاط هیچ مبلغی دریافت نکردهاند. به عنوان مثال، شرکت کرمان خودرو در تاریخ 26 مهرماه فاکتور را صادر کرده، اما تا 11 آذرماه که 45 روز از آن گذشته است، هنوز پرداختی صورت نگرفته است.
در بخش دیگری از سخنان خود، مشهدی شریف به شفاف نبودن اطلاعرسانی در مورد قیمتگذاری خودروهای فرسوده اشاره کرد و تأکید کرد: اعلام قیمتها توسط انجمن مراکز اسقاط الزامآور نیست و تنها قیمتهایی که وزارت صمت و ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل اعلام میکنند، باید رعایت شود.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در پایان تصریح کرد: طبق قانون، بازرسی از مراکز اسقاط بر عهده سه نهاد است؛ اول، ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده وزارت صمت، دوم، راهنمایی و رانندگی فراجا و سوم، سازمان حفاظت از محیط زیست.
همچنین وی اعلام کرد که انجمن مراکز اسقاط به مراکز توصیه کرده است که قیمتهای خرید خودروهای فرسوده را در محل خرید نصب کنند و در صورت عدم رعایت این موضوع، آنها را به کارگروه تخلفات گزارش خواهند داد.