تولید یک سال خودروسازان در پارکینگ های مردم دپو شده است!

تولید یک سال خودروسازان در پارکینگ های مردم دپو شده است!

ک فعال بازار خودرو مطرح کرد: تولید بیش از یک سال شرکت های خودروسازی توسط مردم عادی در پارکینگ‌ها دپو شده‌ است تا در وقت مقتضی به بازار عرضه کنند!

به‌روزترین‌ها– طی دو هفته گذشته بازار خودروهای داخلی رشد قیمت قابل توجهی را در سایه رشد انتظارات تورمی، تحولات بازار ارز و کمبود عرضه، تجربه کرد اما طی روز گذشته و با با ورود نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومان، روند افزایش قیمت ها در بیشتر خودروهای موجود در بازار متوقف شده است.

در حالی به دنبال جهش نرخ ارز در روزهای اخیر، بازار خرید و فروش خودرو با قیمت های نجومی برای انواع خودروهای داخلی روبرو شد که در بازار غیر رسمی خودرو به دلیل توقف معاملات همچنان رقم های نجومی برای انواع خودروها مطرح است موضوعی که بر التهاب قیمتی در بازار خودرو افزوده است.

بررسی بازار خودرو نشان از آن دارد که با روند افزایشی قیمت دلار خودرو نیز در روزهای گذشته حدود چهار تا پنج میلیون تومان در انواع محصولات داخلی گران شده است.

به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت ها ارتباط بسیار مستقیمی با نرخ دلار دارد، هر زمان که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو هم در مسیر رشد قرار می‌ گیرد و البته روند معکوس این موضوع هم وجود دارد اما کاهش ها معمولا به صورت قطره ای در بازار رخ می دهد.

در این میان برخی کارشناسان علاوه بر نرخ ارز، توزیع قطره‌ چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی را عاملی در شیب افزایشی قیمت ها در بازار عنوان می کنند اما به گفته فعالان بازار در حال حاضر بازار خودرو با خودروهای دپو در پارکینگ ها خانه ها و از سویی رکود معاملات اشباع است و کمبودی در بازار احساس نمی شود که عرضه کم شرکتها بر اوضاع قیمتی در بازار تاثیر بگذارد.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد با وجود افت نرخ ارز همچنان قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۵۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۳۱۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۸۲ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس دوگانه سوز ۲۳۵ میلیون تومان است.

در این میان سمند ال ایکس با قیمت ۲۴۳ میلیون تومان، سمند سورن پلاس ۳۱۱ میلیون تومان، سمند ای.اف۷ به قیمت ۲۶۰ میلیون، پژو پارس ۲۷۵ میلیون تومان، دنا پلاس ۴۳۰ میلیون تومان و رانا پلاس ۲۷۰ میلیون تومان در بازارقیمت خورده است.

در چنین شرایطی بررسی ها حاکی از آن است که قیمت برخی از خودروها در بازار به میزانی افزایش یافته که تقاضا در بازار آنها عملا متوقف شده است به طوری که در این مدت هایما S5 توربو به حدود ۷۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ به یک میلیارد تومان رسیده است.

در بازار محصولات سایپا پراید ۱۱۱ با رشد قابل توجه قیمتی به ۱۵۵ میلیون تومان، تیبا معمولی ۱۵۲ میلیون تومان، تیبا صندوق دار با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، تیبا دو ۱۶۰ میلیون تومان و کوئیک آر ۱۷۷ میلیون تومان و ساینا ۱۶۲ میلیون تومان معامله می شوند.

در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو معتقد است مهترین علت رشد قیمت خودرو نرخ ارز است و تا زمانی که ثبات اقتصادی و ارزی بر کشور حاکم نشود نمی توان پیش بینی درستی از آینده بازار خودرو داشت.

نیکخواه در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: در سه سال گذشته خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است به طوری که ظرف این مدت بیشتر مردم با داشتن اندک سرمایه ای برای جلوگیری از افت ارزش دارایی وارد بازار خودرو شدند.

به گفته وی، هم اکنون حجم زیادی از خودروهای صفر مدل ۹۷ تا ۹۹ در پارکینگ ها وجود دارد که دارندگان آنها به دلیل عدم اطمینان از بازار و ترس از افت ارزش دارایی، تمایلی به عرضه و فروش ندارند.

این فعال بازار خودرو تاکید کرد: در حال حاضر بیش از یک سال تولید خودروسازان توسط مردم عادی در پارکینگ‌ها دپو شده‌ است تا در وقت مقتضی به بازار عرضه کنند.

نیکخواه افزود: در شرایط کنونی بسیاری از خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت ها دست از خرید کشیده اند در حالی که ظرف ماههای گذشته با تثبیت بازار ارز و افت قیمت خودرو بسیاری از واسطه ها از بازار خودرو خارج شدند اما امروز با بازگشت نوسانات ارزی و بی ثباتی و رشد قیمت خودرو باز هم خریداران و معامله گران بازار دچار بی اعتمادی نسبت به وضع آتی بازار شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین علت تلاطمات قیمتی در بازار خودرو شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی است اما با بازگشت نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومان این تاثیر همچنان در بازار خودرو ملموس نیست چرا که معمولا روند کاهش قیمت خودرو متاثر از بازار ارز بسیار کند و قطره ای است.

 منبع: پرشین خودرو