اخبار برگزیدهاقتصاد ایرانبانک‌ و بیمه

تامین ۱۵.۲ میلیارد دلار ارز وارداتی؛ سهم 1.1 میلیارد دلاری صنایع حمل و نقل و خودرو از تامین ارز نیمایی

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ بانک مرکزی اعلام کرد: از اوایل فروردین ماه تا تاریخ ۲۸ خرداد ماه سال جاری، میزان ۱۵ میلیارد و ۱۸۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و ارائه خدمات تامین شده است.

اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد: برای کالاهای اساسی و دارو ۳ میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی ۸ میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار، برای خدمات ۳۲۴ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۲ میلیارد و ۷۴۱ میلیون دلار ارز تامین شده است.

بالسینی توضیح داد: برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۲ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۵۹۶ میلیون دلار و به طور کلی ۳ میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو با نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار مختلف جامعه به کالاهای ضروری با قیمت مناسب‌تر پرداخت شده است.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران اضافه کرد: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» به میزان ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» به ارزش ۱ میلیارد و ۴۰۸ میلیون دلار، «صنایع معدنی» ۵۷۳ میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» ۷۴۷ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» ۳۹۷ میلیون دلار بوده است.

به گفته این مسئول این گروه‌های صنایع همچنین تا تاریخ ۲۸ خرداد سال جاری به ترتیب ۶۵۳، ۱۳۹، ۵۲۷، ۴۹۲ و ۲۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند. علاوه بر این‌ها، به دیگر صنایع نیز ۴ میلیارد و ۲۹۷ میلیون دلار ارز نیمایی و ۹۰۸ میلیون دلار ارز برای واردات در مقابل صادرات اختصاص یافته است.

بالسینی ادامه داد: میانگین نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۸ خرداد ماه برای دلار ۳۸ هزار و ۳۳۱ تومان، یورو ۴۱ هزار و ۱۶۵ تومان، درهم ۱۰ هزار و ۴۳۷ تومان، یوآن ۵ هزار و ۲۸۳ تومان، روبل ۴۳۵ تومان و لیر ۱ هزار و ۱۷۶ تومان بوده است.

وی همچنین افزود که تاکنون در مجموع ۳۳ حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام گرفته و ۵.۴ تن طلا معامله شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا