تأخیر در خودرانی کامل تسلا؛ برنامه خودروهای خودران به تغییرات سختافزاری نیاز دارد
با پذیرش ضرورت ارتقای سختافزار خودروهای تسلا، مسیر دستیابی به خودروهای خودران کامل بار دیگر دچار تأخیر شد. ایلان ماسک مدیر عامل تسلا، اعتراف کرد که رایانههای HW3 این شرکت برای ارائه قابلیتهای کامل خودران به سختافزار HW4 نیازمندند. این چالش جدید نه تنها برنامههای تسلا برای آینده خودروهای خودران را به حالت تعلیق درمیآورد، بلکه سؤالاتی درباره اعتبار ادعاهای پیشین این شرکت نیز ایجاد میکند.
بهروزترینها| در روزهای اخیر، شاهد انتشار نتایج مالی چهارم سال 2024 شرکت تسلا بودیم، که بلافاصله پس از آن، ایلان ماسک مدیرعامل این شرکت، در تماس با تحلیلگران حاضر شد. یکی از مباحث داغ و پرچالش این نشست، رانندگی خودران کامل (FSD) بود که مدتهاست به عنوان یکی از اهداف بزرگ تسلا در حوزه فناوری خودروهای خودران شناخته میشود. علیرغم پیشرفتهای چشمگیر تسلا در این زمینه، هنوز به نظر میرسد که دستیابی به خودروهای خودران کامل برای این شرکت دور از دسترس است.
ایلان ماسک طی این جلسه، به طور صریح اعلام کرد که کامپیوترهای خودروهای خودران HW3 که در بسیاری از خودروهای تسلا نصب شدهاند، برای دستیابی به قابلیتهای promised FSD باید تعویض شوند. این اعتراف، پس از ماهها گمانهزنی و عدم اطمینان در مورد امکانپذیری دستیابی به خودران کامل با سختافزار فعلی، مطرح شد.
تعویض کامپیوترهای HW3: تهدیدی برای ادعاهای پیشین تسلا
در حالی که تسلا قصد دارد کامپیوترهای HW3 را به صورت رایگان برای مشتریانی که پکیج FSD را خریداری کردهاند تعویض کند، باید به این نکته توجه داشت که این اقدام هزینهبر برای شرکت و همچنین سوالاتی را در پی خواهد داشت. پکیج FSD که در حال حاضر در ایالات متحده تا ۱۵ هزار دلار قیمت دارد، اکنون به نظر میرسد که یکی از دلایل افزایش نگرانیها در خصوص سیاستهای تبلیغاتی تسلا خواهد بود.
این اقدام از سوی تسلا همچنین باعث میشود که برخی از ادعاهای قبلی این شرکت که اعلام میکرد تمامی خودروهایی که از سال ۲۰۱۶ به بعد تولید شدهاند، قادر به دستیابی به رانندگی خودران کامل هستند، زیر سوال برود. این موضوع ممکن است به افزایش شکایات و مشکلات قانونی برای تسلا منجر شود، همانطور که پیش از این نیز در خصوص کامپیوترهای HW2.5 این شرکت، مشکلات مشابهی پیش آمده بود.
فرآیند تعویض سختافزار برای خودروهای خودران
اینکه تسلا قصد دارد فرآیند تعویض کامپیوترهای HW3 را برای خودروهایی که این سختافزار را دارند، آغاز کند، خود یک چالش لجستیکی بزرگ است. تسلا باید کامپیوتر جدیدی طراحی کند که بهطور خاص برای خودروهایی که با HW3 ساخته شدهاند، قابل نصب باشد، چرا که کامپیوتر HW4 که در مدلهای جدید تسلا به کار رفته، به هیچ وجه با HW3 سازگار نیست.
این تغییرات نیاز به منابع عظیم و زمان زیادی دارد و بنابراین باعث میشود که وعده دستیابی به FSD در آینده نزدیک برای بسیاری از مالکان تسلا به تعویق بیفتد.
تکرار وعدههای قدیمی با تاریخهای جدید برای خودروهای خودران
ایلان ماسک با وجود این مشکلات و چالشها، همچنان خوشبین است که تسلا در آیندهای نه چندان دور موفق به دستیابی به خودروهای خودران کامل خواهد شد.
او پیشبینی کرده است که این شرکت «در سالهای آینده جهش بزرگی خواهد داشت» و میتواند پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه FSD داشته باشد که منجر به «یک سال 2026 حماسی» و سالهای 2027 و 2028 فوقالعادهای برای تسلا خواهد شد.
اما این اظهارات برای بسیاری از کسانی که به وعدههای ایلان ماسک در گذشته گوش فرا دادهاند، آشنا به نظر میرسد. وعدههایی که در گذشته مطرح شده، اغلب با تاریخهای جدیدتری بهروز شدهاند.
تغییرات مداوم در زمانبندی دستیابی به خودران کامل
زمانبندی ماسک برای دستیابی به خودران کامل، طی سالهای گذشته بارها تغییر کرده است. از پیشبینیهایی که در سال 2014 مطرح شد، تا به امروز هیچگاه تسلا نتواسته است به وعدههای خود در خصوص رانندگی خودران کامل عمل کند.
این در حالی است که تسلا اکنون با رقبای بزرگی مانند Waymo روبروست که در حال راهاندازی سرویسهای رباتاکسی در برخی از شهرها هستند. در نتیجه، تسلا در حال حاضر به عنوان یک بازیگر عقبمانده در حوزه خودروهای خودران به نظر میرسد.
رقابت در بازار رانندگی خودران
با توجه به پیشرفتهای چشمگیر رقبای تسلا در زمینه رانندگی خودران، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان باور دارند که تسلا ممکن است به دلیل تغییرات متوالی در برنامهریزیهای خود و مشکلات لجستیکی در بهروزرسانی سختافزار، از دیگر رقبا عقب بماند.
شرکتهایی مانند Waymo که در حال راهاندازی سرویسهای رباتاکسی در شهرهای مختلف هستند، توانستهاند گامی بزرگ در جهت تجاریسازی خودروهای خودران بردارند. این در حالی است که تسلا هنوز نتواسته است به طور کامل به وعدههای خود برای دستیابی به خودران کامل عمل کند.