خودرو

GAC و هواوی «چی‌جینگ» را معرفی کردند؛ برندی تازه در بازار خودروهای برقی لوکس

دو غول صنعتی چین، گروه خودروسازی GAC و شرکت فناوری هواوی، با معرفی برند جدید «چی‌جینگ» (Qijing) وارد رقابت مستقیم در بخش خودروهای برقی پریمیوم شدند؛ برندی که به گفته سازندگانش، با ساختار مدیریتی مستقل و بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های رانندگی و کابین هوشمند هواوی، تفاوتی بنیادین با همکاری‌های قبلی این شرکت‌ها دارد.

به گزارش به‌روزترین‌ها در حالی که به نظر می‌رسید بازار خودروهای برقی دیگر جایی برای تازه‌واردها ندارد، دو غول صنعتی چین تصمیم گرفتند «صندلی تازه‌ای» به این میز اضافه کنند. گروه خودروسازی GAC و غول فناوری هواوی به‌طور رسمی از برند جدید خودروهای برقی لوکس با نام چی‌جینگ (Qijing) رونمایی کردند.

برند چی‌جینگ که نام آن در زبان چینی به معنای «سرزمین روشن‌شده» ترجمه می‌شود، محصولی کاملاً سطح‌بالا و ویژه است. GAC تأکید کرده که این پروژه یک فعالیت جانبی نیست و برای مدیریت برند چی‌جینگ یک شرکت مستقل و کاملاً جداگانه راه‌اندازی کرده که بهترین منابع خود را به موفقیت آن اختصاص خواهد داد.

از سوی دیگر، هواوی فقط نرم‌افزار تأمین نمی‌کند؛ بلکه مهندسان برتر خود را مستقیماً در این پروژه به کار خواهد گرفت. بنا بر اعلام GAC، تمام خودروهای چی‌جینگ به آخرین فناوری رانندگی و کابین هوشمند هواوی با نام چیان‌کون (Qiankun) مجهز خواهند بود.

برای درک این‌که چرا این همکاری متفاوت است، باید به رابطه پیچیده هواوی با صنعت خودرو توجه کرد. این شرکت سال‌هاست که تأکید دارد قصد تولید خودروی مستقل ندارد، بلکه در سه سطح اصلی با خودروسازها همکاری می‌کند:

  1. نقش تأمین‌کننده سنتی و فروش قطعات به خودروسازان.
  2. مدل هواوی اینساید (Huawei Inside – HI) که شامل ارائه مجموعه کامل فناوری‌های خودروی هوشمند است.
  3. مدل شناخته‌شده‌تر ژیشوآن (Zhixuan) یا «انتخاب هوشمند» که در آن هواوی در تعریف، طراحی و حتی فروش خودروها از طریق واحد HIMA (اتحاد حمل‌ونقل هوشمند هارمونی) نقش پررنگ دارد. برندهایی همچون آیتو (Aito) با گروه Seres، لوکسید (Luxeed) با Chery و استلاتو (Stelato) با گروه BAIC حاصل همین مدل همکاری هستند.

برند چی‌جینگ اما رویکرد چهارم و کاملاً تازه‌ای را دنبال می‌کند: «رهبری خودروساز با مشارکت عمیق هواوی». این تفاوت ظریف اما مهم، بیانگر آن است که GAC کنترل و اختیار بیشتری بر برند و محصولات خواهد داشت و از نگرانی خودروسازان نسبت به تحت‌الشعاع قرار گرفتن نام تجاری‌شان توسط هواوی می‌کاهد.

این نخستین تلاش GAC و هواوی برای همکاری نیست. در مه ۲۰۲۱، این دو شرکت برنامه‌ای برای توسعه خودروهایی با فناوری رانندگی خودکار سطح ۴ و هدف تولید انبوه تا سال ۲۰۲۴ اعلام کردند که بعدها لغو شد. اما آنها عقب‌نشینی نکردند و در نوامبر ۲۰۲۴ همکاری خود را با هدف ایجاد یک برند پریمیوم از سر گرفتند.

نتیجه این تصمیم، تأسیس رسمی یک شرکت پروژه با نام رمز «GH» در ژانویه امسال بود که با سرمایه اولیه ثبت‌شده ۱٫۵ میلیارد یوان (حدود ۲۱۰ میلیون دلار) کار خود را آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا