خودروها از انبار خارج می‌شوند؟

به گزارش افکارخبر،در حالی که بیش از شش ماه از مصوبه دولت مبنی بر افزایش وام خودرو تا سقف ۱۵ میلیون تومان می‌گذرد و این مصوبه که به منظور تحریک تقاضا برای خروج از رکود در بازار خودرو در نظر گرفته شده بود توفیقی نداشت و نتوانست مشتریان را به خرید خودرو ترغیب کند، دولت از بسته جدیدی رونمایی کرده است که در آن به منظور ایجاد رونق اقتصادی ۲۵ میلیون تومان تسهیلات برای خرید خودرو در نظر گرفته است. بر همین اساس بانک مرکزی اعلام کرده تا ۸۰ درصد قیمت خودروهای داخلی را به صورت تسهیلات تا سقف ۲۵ میلیون تومان پرداخت خواهد کرد.

به این ترتیب هر ایرانی می‌تواند با داشتن حداقل چهار میلیون تومان صاحب یک خودرو شود و براساس اعلام بانک مرکزی این تسهیلات از ۱۵ آبان‌ماه سال جای قابل پرداخت خواهد بود. این در حالی است که با سقف وام ۲۵ میلیون تومانی متقاضیان انتخاب‌های زیادی نخواهند داشت و شاید در نهایت بتوانند چهار یا پنج مدل از خودروهای موجود در بازار را انتخاب کنند و همین موضوع ممکن است اهداف مورد نظر دولت برای تحریک تقاضا را تحت‌الشعاع قرار دهد.
پس از آنکه رکود اقتصادی واکنش وزرای کابینه را هم در پی داشت سرانجام دولت بسته رونق اقتصادی خود را معرفی کرد. در حالی که اغلب واحدهای تولیدی کالاهای خود را انبار کرده‌اند بسیاری از کارشناسان معتقدند رکود حاکم بر بازار عمیق تر از آن است که با بسته‌های اقتصادی و کمک‌های نقدی اینچنینی تکان بخورد.

دولت یازدهم به واسطه مشکلاتی که از دولت قبل برایش به یادگار ماند، به محض روی کار آمدن در دام مشکلات و فراز و نشیب‌های فراوانی قرار گرفت و در پیچ و خم خروج از این شرایط راهکارهای مختلفی را در پیش گرفت. بسته رونق اقتصادی نیز یکی از این راهکارهاست که به گفته وزرای دولت قرار است اثرات کوتاه‌مدتی را در پی داشته باشد.

شاید زمانی که نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت تحریم‌کنندگان خرید خودرو را ضد انقلاب نامید فکرش را هم نمی‌کرد که بحران بازار خودرو به اندازه‌ای عمیق شود که دولت به فاصله شش ماه مجبور شود وام خودرو را ۱۰ میلیون تومان افزایش دهد. پیش از این و در زمانی که دولت تصمیم گرفت ورق را برگرداند ترفندی را ترتیب داد تا به واسطه آن بتواند تقاضا را در بازار تحریک کند. بر این اساس وام خودرو را تا ۱۵ میلیون افزایش داد اما این ترفند خیلی زود به خود رنگ باخت چراکه در باور عموم مردم برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانست قیمت و کیفیت خودرو را بیش از این کاهش دهد.

در حال حاضر نیز شاید نتوان با قاطعیت در مورد اثر بخشی وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو در بازار اظهار نظر کرد. چراکه برخی معتقدند دولت با این اقدام بار دیگر خودروسازان را در پوشش حمایتی خود فر برده و مانع پیشرفت و ارتقا کیفیت در این صنعت خواهد شد. از طرف دیگر این بسته ممکن است به صورت مقطعی در بازار تحرک ایجاد کرده و خوردوهایی را که اکنون به دلیل نبود تقاضا خاک می‌خورند از انبارهای بیرون بکشد.

محدودیت زمانی
روز گذشته علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی شرایط بازار را در بهترین وضعیت برای خرید کالاها دانست و گفت که نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک شهروند و کارشناس اقتصادی، اگر قصد خرید کالایی را داشته باشد، حتما اکنون را بهترین فرصت برای مراجعه به بازار می‌داند.
ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز با تایید صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ممکن است در سال آینده و پس از اتمام دوره اجرای شش ماهه بسته رونق اقتصادی، دیگر چنین فرصت‌هایی برای مردم در خرید کالا با وام مناسب و تسهیلاتی که دولت برای تحریک تقاضا در نظر گرفته، پیش نیاید.

با ۲۵ میلیون تومان چه خودروهایی می‌توان خرید؟
در حالی که براساس بسته جدید رونق اقتصادی وام خودرو به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است اما بدیهی است که متقاضیان خرید خودرو با ۲۵ میلیون تومان وام و آورده خود انتخاب‌های متنوع و قابل اعتنایی نخواهند داشت. با وامی که دولت برای خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان و به میزان ۸۰ درصد ارزش خودرو تدارک دیده است، یک پراید ۲۰ میلیون تومانی را می‌توان به قیمت چهار میلیون تومان خریداری کرد.

از طرف دیگر هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ در بازار ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و تیبا‌ هاچ‌بک نیز ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است بنابراین با سقف وام ۲۵ میلیون تومانی متقاضیان انتخاب‌های زیادی نخواهند داشت و در نهایت شاید بتوانند چهار یا پنج نوع از خودروهای موجود در بازار را انتخاب کنند.

شرایط دریافت تسهیلات
در شرایطی که رییس کل بانک مرکزی از تعیین شرایط ویژه برای تسهیلات‌دهی در خودرو به منظور افزایش فروش خودروهای تولیدی خبر داده، شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر این بانک در حال تعیین جزییات و همچنین تکمیل بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های این سیاست اعتباری است.

هرچند رییس کل بانک مرکزی جزییات زیادی از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو اعلام نکرد اما براساس اطلاعات موجود متقاضیان می‌توانند تا ۸۰ درصد قیمت خودرو حداکثر تا ۲۵ میلیون تومان دریافت کرده و هفت ساله آن را پرداخت کنند این در حالی است که در حال حاضر وام خودرو در بانک‌ها ۱۵ میلیون تومان است که دریافت‌کننده می‌تواند تا مدت سه سال و با سود ۲۱ درصد به بانک مربوطه اقساط آن را پرداخت کند.
در مورد وام ۲۵ میلیون تومانی شرایط سود به گونه‌ای است که نرخ مورد نظر ۱۶ درصد است که از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروساز انجام می‌شود. اسناد ناشی از فروش توسط شرکت خودروساز با نرخ ۱۶ درصد تنزیل و خریداری می‌شود و بانک مرکزی هم منابع لازم برای این تسهیلات را با نرخ ۱۴ درصد تامین می‌کند.

اما براساس آنچه همتی، رییس شورای هماهنگی بانک‌ها عنوان کرده، تسهیلات اعتباری موجود در بسته رونق اقتصادی یعنی خرید کالا و همچنین خودرو احتمالا از نیمه دوم آبان‌ماه قابل پرداخت خواهد بود، در عین حال که به گفته معاون اقتصادی معاون بانک مرکزی جزییات این تسهیلات نیز به زودی اعلام می‌شود.

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا