۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

در اینجا ۱۰ قابلیت جدید برای سیستم عامل «اندروید ۸ اورئو» ارایه شده است که به احتمال قوی از آنها بی‌خبرید.

موبنا – سیستم عامل «اندروید ۸ اورئو» سرانجام به صورت رسمی وارد بازار شد و هم‌اکنون ۰.۳ درصد از تمام کاربران اندرویدی سراسر جهان آن را در اختیار گرفته‌اند. این به‌روزرسانی جدید فعلا فقط برای سری گوشی‌های «پیکسل» و «نکسوز» گوگل ارایه شده است و با این وجود دیگر گوشی‌های هوشمند به مرور زمان آن را در اختیار می‌گیرند و قابلیت‌های کاربردی جدید را در اختیار کاربران می‌گذارند.

ولی باید توجه داشته باشید این همه داستان نیست. اندروید این روزها به یک سیستم عامل پیچیده و چندجانبه تبدیل شده است و طی چند به‌روزرسانی اخیر امکاناتی را در اختیار گرفته است که از آن می‌توان به عنوان یک پلتفرم جامع یاد کرد.

شما به عنوان یکی از کاربران موبایلی ممکن است با قابلیت‌های اصلی و کلی اندروید آشنا باشید. ولی در اینجا ۱۰ قابلیت جدید برای سیستم عامل «اندروید ۸ اورئو»  ارایه شده است که به احتمال قوی از آنها بی‌خبرید.

 

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

پروژه تریبِل

گوگل این قابلیت را به کار گرفته است تا سرعت سیستم عامل اندروید نسبت به نسخه قبلی به مراتب بالاتر برود. چنین قابلیتی چند ماه پس از آنکه نسخه جدید سیستم عامل وارد بازار شد و آزمایش‌های لازم روی آن صورت گرفت خود را نمایان می‌کند. ولی هم‌اکنون پیش از آنکه شرکت‌های بزرگ نظیر سامسونگ و ال‌جی اندروید جدید را برای گوشی‌های خود عرضه کنند این قبلیت معرفی شده است. این قابلیت جدید با پوسته‌های سفارشی ساخته شده در کارخانه‌های مختلف، سخت‌افزارهای سفارشی و رابط‌های کاربری گوشی‌ها سازگاری دارد و می‌تواند عملکرد دستگاه را به مراتب سریع‌تر کند. شرکت گوگل برای رسیدن به این هدف سعی کرده است بخش‌های مختلف هسته مرکزی اندروید را از یکدیگر جدا کند و پردازش داده در بخش نرم‌افزاری را به لایه بالایی واگذار کند.

 

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

توقف هدررفت انرژی

سیستم عامل «اندروید ۸ اورئو» به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند فعالیت غیرکاربردی اپلیکیشن‌هایی که بخش اعظم باتری را به خود اختصاص می‌دهند متوقف کند. بر این اساس زمانی که یک اپلیکیشن به صورت مستقیم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و پیش از این باز بوده است، و البته به میزان زیاد انرژی ذخیره شده در باتری را مصرف می‌کند یک پیام اطلاع‌رسان برای شما منتشر می‌شود تا این ابزار موبایلی را هرچه سریع‌تر ببندید. اندروید جدید همچنین به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند در قابلیت‌های اجرایی اپلیکیشن‌ها محدودیت ایجاد کند تا از این طریق میزان مصرف انرژی در آنها مدیریت شود. با این توضیح در نسخه جدید سیستم عامل اندروید هیچ نگرانی در مورد مصرف انرژی وجود ندارد.

 

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

تصویر در تصویر

قابلیت انجام چند کار به صورت همزمان از جمله اتفاقاتی است که کاربران از آن استقبال می‌کنند. با نسخه جدید و به‌روز شده اندروید می‌توانید نمایشگر را به دو قسمت تقسیم کنید و در هر یک از بخش‌ها فعالیت مجزا انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید در یک بخش از نمایشگر موبایلی خود تصویر ویدیویی تماشا کنید و در بخش دیگر مراحل جدید بازی مورد علاقه خود را پیش ببرید. این کار به شما کمک می‌کند به صورت همزمان چند اپلیکیشن را مورد استفاده قرار دهید.

 

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

نسل جدید شکلک‌های ارتباطی

از چندین سال قبل شکلک‌های قدیمی با طراحی معمولی اندروید مورد استفاده قرار می‌گرفتند که البته شکل ظاهری جذابی نداشتند و با این وجود کاربران ناچار به استفاده از آنها بودند. هم‌اکنون این شکلک‌ها تغییر کرده‌اند و در نسخه جدید سیستم عامل اندروید می‌توانید همان شکل‌های قبلی را با طرای جذاب‌تر و زیباتر مشاهده کنید. این اتفاق به کاربران کمک می‌کند بهتراز قبل با یکدیگر در ارتباط باشند.

 

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

آیکون‌های سازش‌پذیر

هر کدام از تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی تمایل دارند پوسته خود را روی سیستم عامل اندروید بگذارند و به عبارت دیگر، نحوه برقراری ارتباط بین سخت ‌افزار و نرم‌افزار دستگاه را با مطابق میل خود تغییر دهند. هر کدام از این شرکت‌ها یک نوع متفات از آیکون‌ها را برای گوشی خود برمی‌گزینند و بر این اساس می‌بینید که یک اپلیکیشن واحد در دستگاه‌های موبایلی مختلف به صورت نمایان می‌شود که شکل ظاهری پیرامون آیکون آن متفاوت است و در حالی که یک شرکت برای گوشی خود آیکون دایره‌ای در نظر می‌گیرد، شرکت دیگر همان آیکون را به صورت مربع نمایش می‌دهد. شرکت گوگل نسخه جدید اندروید را به گونه‌ای طراحی کرده است تا شرکت‌های تولیدکننده اپلیکیشن و گوشی‌های هوشمند مجبور نشود نگران فضای اطراف آیکون باشند و فقط آیکون اپلیکیشن را به صورت واحد نمایش دهند.

 

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

کانال‌های اطلاع‌رسانی

هر کدام از ابزارهای موبایلی روش‌های مختلف را برای اطلاع‌رسانی انتخاب می‌کنند و در هر کدام از آنها به صورت متفاوت کاربران پاسخ می‌دهند. به عنوان مثال در اپلیکیشن‌های مختلف کاربران از کلید لایک، کامنت، فالو،‌ مِنشِن و … استفاده می‌کنند. برخی از این اپلیکیشن‌ها به شما امکان می‌دهد پیام‌های دریافتی را به صورت دستی ویرایش کنید. ولی گوگل برای آسان شدن کار در این زمینه یک بخش جدید ایجاد کرده است که با نام «کانال‌های اطلاع‌رسانی» شناخته می‌شود. هر اپلیکیشنی که روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی را شامل می‌شود در این بخش می‌تواند به صورت واحد پیام‌های خود را در اختیار کاربر بگذارد.

 

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

یادآوری پیام دریافتی

در بسیاری از مواقع شما یک پیام دریافت می‌کنید که همان زمان نمی‌توانید آن را بخوانید یا به آن پاسخ دهید. ممکن است این اتفاق باعث شود فراموش کنید به پیام دریافتی پاسخ دهید یا آن را نخوانید. در اندروید جدید یک قابلیت ویژه ارایه شده است که با فعال کردن آن به دستگاه خود اعلام می‌کنید در فواصل زمانی مشخص پیام‌های دریافتی را به شما یادآوری کند. این پیام ممکن است از روی نمایشگر پاک شده باشد، اما در زمان تعیین شده بار دیگر نمایان می‌شود تا آن را بخوانید.

 

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

طراحی متفاوت بخش تنظیمات

در سیستم عامل «اندروید ۶ مارشمالو» گوگل سعی کرد تفاوت‌هایی را در بخش تنظیمات لحاظ کند. در این نسخه حالت نمایش منوی اصلی در سمت چپ نمایشگر تغییر کرد و دسترسی کاربران به بخش‌های داخلی آسان‌تر شد. هم‌اکنون در سیستم عامل «اندروید ۸ اورئو» این طراحی بار دیگر عوض شده است و کاربران در منوی اصلی تنظیمات ۱۳ زیرمجموعه در اختیار دارند که هر کدام از آنها به صورت کاملا واضح می‌تواند متن مربوطه را نمایان کند تا کاربر به بخش مورد نظر خود برود.

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

کاهش تاخیر صوتی

شرکت اپل از مدت‌ها قبل سعی کرد کیفیت صوتی سیستم عامل موبایلی خود را به حداکثر برساند و رضایت کاربران را جلب کند. اندروید هم از این رقابت عقب نماند و در نسخه‌های قبلی خود امکانات ویژه ارایه کرد. نسخه جدید سیستم عامل اندروید به گونه‌ای ساخته شده است که تاخیرهای صوتی را به حداقل می‌رساند. شرکت‌های همکار گوگل سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ویژه‌ای را در این زمینه طراحی کرده‌اند تا قابلیت مذکور محقق شود.

۱۰ قابلیت جالب و کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید ۸ (+ عکس)

پرکردن خودکار بخش رمز عبور

بخش تکمیل خودکار رمز عبور در هر کدام از اپلیکیشن‌ها برای سیستم عامل «اندروید ۸ اورئو» تقویت شده است و به عنوان مثال اگر قرار باشد وارد حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر شوید نسخه جدید اندروید پس از شناسایی شما به راحتی این کار را انجام می‌دهد و به صورت خودکار بخش مربوطه را پر می‌کند. اندروید برای این کار اطلاعات شما را با مرورگر اینترنتی کروم تطبیق می‌دهد.