راننده اول «فرمول یک» در سن ۸۹ سالگی بازنشسته میشود (+عکس)
موبنا – «سِر استرلینگ کرافورد موس» متولد هفدهم سپتامبر ۱۹۲۹ از رانندگان صاحبنام بریتانیایی «فرمول یک» محسوب میشود. او پس از آنکه در «پیست بینالمللی رالی شهرت» توانست از ۵۲۹ مسابقه برگزار شده در ۲۱۲ مسابقه برنده شود خود را به عنوان یکی از بهترین رانندگان جهان معرفی کرد و در زمینههای مختلف مسابقات اتومبیلرانی حضور داشت. با این وجود بزرگان این حوزه از کرافورد با نام «بزرگترین راننده جهان که هرگز نتوانست جایزه مسابقات جهانی را از آن خود کند» یاد میکنند. در سالهای بین ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۱ میلادی او چهار بار مسابقات را با موفقیت به اتمام رساند و سه بار دیگر هم سوم شد.
کرافورد در شهر لندن به دنیا آمد و پسر «آلفرد موس» بود که آن روزها در منطقه برکشایر انگلستان داندانپزشکی داشت و مادرش هم با نام «آیلین کرافورد» خانهدار بود. پدر او یکی از رانندهای آماتور ریسینگ بود که سال ۱۹۲۴ میلادی در مسابقات «ایندیاناپلیس ۵۰۰» شانزدهم شده بود. استرلینگ خواهری به نام «پَت موس» داشت که او سوارکار قابلی بود و بعدها به یکی از رانندگان زبده مسابقات رالی تبدیل شد.
«استرلینگ کرافورد موس» بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۶۲ میلادی در مسابقات مختلفی حضور داشت و در مجموع از ۵۲۹ مسابقهای که در آن شرکت کرد موفق شد در ۲۱۲ مسابقه اول شود که از جمله موفقیتهای او میتوان به ۱۶ پیروزی در مسابقات «فرمول یک گرندز پریکس» اشاره کرد. او طی یک سال در بیش از ۶۲ مسابقه اتومبیلرانی شرکت کرد و در طول سابقه ورزشی خود با ۸۴ اتومبیل مسابقهای مختلف به رقابت پرداخت که از جمله آنها میتوان به اتومبیلهای تکسرنشین «کوپر ۵۰۰»، «لیستر کارز»، «لوتوس»، «مازراتی»، «مرسدس-بنز»، «پورشه» و «وانوال»، اتومبیلهای اسپورت «آستون مارتین»، «مازراتی»، «فِراری»، «جگوار» و «مرسدس-بنز»، و اتومبیل سالندار «جگوار» اشاره کرد. او مانند بسیاری از رانندگان بزرگ عصر خود در انواع مختلف مسابقات رالی حضور به هم رساند و در برخی موارد حتی در یک روز در چند مسابقه مختلف شرکت میکرد.
کرافورد تمایل زیادی به رانندگی با اتومبیلهای بریتانیایی داشت و شعارش این بود که «بهتر است با یک خودروی بریتانیایی افتخارآفرینی کنم تا برنده یک اتومبیل خارجی شوم».
در دهه ۱۹۵۰ میلادی کرافورد بسیاری از رکوردهای سرعت را با موفقیت پشتسر گذاشت. در سال ۱۹۵۰ در مسابقات «اتودروم مونتلری» در نزدیکی پاریس با اتومبیل «جگوار ایکسکِی۱۲۰» به مدت ۲۴ ساعت با میانگین سرعت ۱۷۲.۹۴ کیلومتر رانندگی کرد که فقط برای سوختگیری و تعویض لاستیکها توقف داشت و در سال ۱۹۵۲ میلادی او بار دیگر در مسابقات «مونتلری» حضور داشت و یکی از چهار راننده گروه «جگوار ایکسکِی۱۲۰» بود که به مدت هفت شبانهروز در فرانسه رانندگی کرد.
با پشت سر گذاشتن همه این موفقیتها «سِر استرلینگ کرافورد موس» هم اکنون در سن ۸۹ سالگی تصمیم گرفته است بازنشسته شود و رانندگی در مسابقات رالی را برای همیشه کنار بگذارد. پسر کرافورد این هفته در سایت شخصی او نوشت: «مرد خستگیناپذیر بالاخره بازنشسته میشود، بنابراین از این پس میتوانیم زمان بیشتری را کنار هم بگذرانیم».