ارتباطاتفناوری

ساماندهی وضعیت گارانتی های بازار IT

به گزارش خبرنگار موبنا، ناصرعلی سعادت امروز طی نشست خبری در سازمان نظام صنفی رایانه ای اظهار داشت: با اجرای این طرح ظرف مدت ۶ ماه اول سال ۹۵ بانک اطلاعاتی کاملی از خدمات دهندگان بازار دیجیتال، شرکت های فعال این حوزه و فروشگاهها، در تمامی استانها جمع آوری و ارائه خدمات شکل قانونی به خود بگیرد.
وی اظهار داشت: در این طرح شرکت های فعال عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای، ملزم به دریافت مجوز خدمات پس از فروش می شوند که این مجوز باید پس از بررسی استانداردهای مدنظر در آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد، به تایید سازمان حمایت از مصرف کننده نیز برسد.
سعادت سازمان نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه رایانه را دو بازوی اجرایی این طرح عنوان کرد و گفت: موضوع الزام شرکتهای فناوری اطلاعات به ارائه خدمات پس از فروش، باید از سوی سازمان نظام صنفی رایانه ای پیگیری شود و بعد از اجرای این طرح، در مورد پیگیری از فروشگاههای رایانه ای، اتحادیه صنف رایانه می تواند وارد شود.
وی اجرای این طرح را به نفع مصرف کنندگان و شرکتهای فعال حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: به این ترتیب تمامی کالاهایی که قرار است وارد بازار دیجیتال شود دارای کارت گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر خواهند بود.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، هزینه دریافت مجوز برای شرکتهای فناوری اطلاعات را یک میلیون تومان عنوان کرد که باید به آزمایشگاه مرجع صادر کننده تاییدیه ارائه دهند و گفت: از حدود ۲ ماه گذشته، با ارسال نامه ای رسمی به اتحادیه صنف رایانه، برای اجرای این طرح وارد مذاکره شده ایم .
در ادامه این نشست خبری اصغر رضانژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه با بیان اینکه هیچ نهاد و یا تشکل دیگری غیر از سازمان حمایت از مصرف کنندگان، طبق قانون، مجاز به صدور این مجوزها و کارت هایی به نام کارت گارانتی به شرکت های متقاضی نیست گفت: بنابراین ادعای هر تشکل یا نهاد دیگری مبنی بر صدور مجوز ارائه خدمات پس از فروش برای شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کاملا واهی است و شرکت های متقاضی تنها باید این مجوز را از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دریافت کنند.
در ادامه این نشست حجت الله مسعودی عضو هیات مدیره شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز در مورد نظارت بر ارائه خدمات پس از فروش کالاهای فناوری اطلاعات و سخت افزار، تاکید کرد: با وجودی که نظارت بر خدمات پس از فروش وظیفه سازمان نظام صنفی نیست اما در صورتی که خریداران و کاربران شکایتی در زمینه های مرتبط با کالاهای فناوری اطلاعات داشته باشند می توانند شکایت خود را به این شورا ارائه دهند.
وی با اشاره به الزام اتحادیه صنف رایانه برای ارائه شکایتهای واصله در خصوص این صنف به سازمان نظام صنفی رایانه ای خاطرنشان کرد: در این زمینه طبق مکاتباتی که با سازمان تعزیرات حکومتی نیز داشته ایم، مقرر شده است که شکایات مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که به سامانه ۱۲۴ اعلام می شود به سازمان نظام صنفی رایانه ای ارجاع داده شود.
براساس اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، طبق مفاد ضوابط اجرایی ماده ۳۷ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در بخش تجهیزات فناوری اطلاعات و ماشین های اداری، تمامی شرکت های خارجی و نمایندگان رسمی آنها در صورت اقدام به واردات کالا، مکلف شدند متناسب با میزان و گستره توزیع کالاهای خود مراکز سرویس و شبکه خدمات پس از فروش را مطابق ضوابط آیین نامه های مرتبط ایجاد کنند.
براساس مفاد ضوابط اجرایی، تمام عرضه کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها در کشور، موظفند برای کالاهای خود دفترچه راهنمای فارسی و کارت ضمانت صادر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا