فین تک و فناوری

رشد بازار اقتصاد دیجیتال در گرو تحقق مالکیت معنوی

موبنا – باقر بحری – رئیس سابق کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظان صنفی رایانه‌ای- با بیان این‌که اگر می‌خواهیم در مساله تولیدات مجازی رشد کنیم باید حتما مساله مالکیت معنوی در این کشور حل شود، گفت: مساله اینجا نیست که فقط یک حق وجود دارد و آن پایمال می‌شود، بلکه مساله این است که برخی مواقع حتی شرکت‌ها می‌توانند از حقوق مادی و معنوی یک طرح استفاده کنند.
وی با بیان این‌که لایحه مالکیت معنوی نیازمند پیگیری و اجرایی شدن است، اظهار کرد: حتما که نباید یک فردی بیاید و شکایت کند تا حقوقش دیده شود، بلکه باید اساسا یک مکانیسم تعریف شود تا در آن فضا همه حقوق تولیدکنندگان و حتی مصرفکنندگان هم دیده شود.
او با بیان این‌که عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز می‌تواند در احترام به مالکیت معنوی یک اثر موثر باشند، ادامه داد: اما فقط مسائل فرهنگی و اجتماعی نمی‌توانند به تنهایی پاسخگوی نیازهای این حوزه باشند، چرا که وقتی منافعی وجود دارد که کاربران می‌توانند بدون پرداخت پول از آن به رایگان استفاده کنند قاعدتا به آن سمت هم گرایش پیدا می‌کنند، در حالی که این یک سیستمی می‌طلبد تا کسی نتواند آن را دور بزند.
رئیس سابق کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظان صنفی رایانه‌ای همچنین به تاثیر امضای دیجیتال و احترام به قضیه مالکیت معنوی در بحث تجارت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: مالکیت معنوی در دنیای دیجیتال می‌تواند در رشد و توسعه فضای بزرگتر اقتصاد دیجیتالی و همچنین تجارت الکترونیکی نیز تاثیرگذار به معنای مثبت آن باشد.
تولیدات محتوایی و نرم‌افزاری به دلیل قابلیت قرار گرفتن در فضای اینترنت به راحتی قابل کپی شدن هستند؛ امری که بیش از هر چیز به تولیدکنندگان این آثار ضرر می‌رساند و چه بسا آن‌ها را از ادامه فعالیت تولیدی خود دلسرد می‌کند. با این اوصاف ادامه این روند در بلندمدت حتی می‌تواند باعث کاهش کیفیت محصولات تولیدشده در عرصه محتوا باشد. با این حال خسرو سلجوقی، عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا از تدوین لایحه‌ای با عنوان “مالکیت معنوی” برای ارائه به مجلس شورای اسلامی و تبدیل شدن به قانون خبر داده بود؛ امری که در صورت تحقق می‌تواند موجبات حمایت از تولیدکنندگان در این عرصه را فراهم آورد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا