خلأهای قانونی مرگبار در مورد نحوه تردد وانتبارها
نگاه اقتصادی، محمدعلی دیانتیزاده – هر روز شاهد عبور و مرور انواع خودروها در آزادراهها هستیم و متأسفانه بیننده یا شنونده اخبار حوادث خودرویی در آنها. در این میان، وانتبارها ازجمله خودروهایی هستند که گاه با بارگیریهای بیش از ظرفیت خودرو، زمینهساز مشکلات و حوادثی گاه مرگبار برای خود و دیگر خودروها میشوند.
این حوادث که ناشی از خلأهای قانونی درخصوص نحوه تردد وانتبارها است، جان و مال عده زیادی از مردم را در معرض خطر قرار داده یا آنان را به کام مرگ فرو برده است. درحالحاضر بنا بر قانون، تردد وانتبارها در آزادراهها مجاز است و ممنوعیتی ندارد.
حتی طبق ماده ۱۲۶ تبصره یک آییننامه راهنمایی و رانندگی، وانتبارها تنها خودروهای کاروتجاری هستند که برخلاف اتوبوسها، مینیبوسها و انواع بارکشها اجازه تردد در خط سوم یعنی لاین سرعت در آزادراههای شهری و بین شهری را دارند.
علاوه بر این در بخش آییننامههای مربوط به بارنامه و تناژ وانتبارها نیز با خلأ قانونی مواجهیم؛ زیرا آییننامهای که وانتبارها را ملزم به اخذ بارنامه و تعیین تناژ بار خود کند، وجود ندارد و بالطبع وانتبارها با بارهای غیرمجاز و بیش از ظرفیت خودرو اقدام به تردد در جادهها و آزادراهها میکنند.
ترمز وانتباری که بیش از حد مجاز بارگیری کرده است، در صورت بروز مشکل بهدرستی عمل نمیکند و این عامل موجب تصادف و یا واژگونی وانتبار میشود. بارگیری بیش از ظرفیت همچنین میتواند موجب ترکیدن لاستیک خودرو شود که خود از عوامل خطرآفرین است.
اضافهتناژ بار باعث کندی حرکت وانتبارها نیز میشود و این عامل در آزادراهها که متوسط سرعت خودروها بالاست، با مخاطراتی همراه است.
از این رو ضروری است در کمیسیون راههای کشور که با حضور مقاماتی از پلیس، وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر و دیگر ارگانهای ذیریط برگزار میشود، بحث محدودیتهای تردد وانتبارها در آزادراه مطرح و تبدیل به قانون شود.
اگر هم مسئولان امر تصمیم به وضع چنین قانونی نگرفتند، دستکم وانتبارها ملزم به اخذ بارنامه شوند تا بار مجاز تردد کنند و کنترل این خودروها توسط پلیس نیز آسانتر انجام شود. زیرا درحالحاضر قانون، فقط اجازه جریمه آنها را به پلیس میدهد.