اخبار برگزیدهفین تک و فناوری

هوش مصنوعی پرطرفدار ChatGPT کاربران چینی را تحریم کرد

به‌روزترین‌ها| بنیانگذار مرکز هوش مصنوعی شانگهای، تصمیم اخیر شرکت «اوپن‌ای‌آی» برای قطع دسترسی برخی کشورها از جمله چین به چت‌بات «ChatGPT» را ناعادلانه توصیف کرد.

اوپن‌ای‌آی توضیح دقیقی درباره علت این تصمیم ارائه نکرده است. پیش از این نیز کاربران در این کشورها با مشکلاتی در دسترسی به ChatGPT مواجه بودند، اما می‌توانستند با استفاده از شبکه‌های مجازی خصوصی این محدودیت‌ها را دور بزنند و به تنظیم برنامه‌های هوش مصنوعی خود بپردازند. احتمالاً این موج جدید محدودیت‌ها ناشی از تصمیمات آمریکا برای جلوگیری از دسترسی کشورهای مذکور به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی است.

تنش‌های فزاینده بین واشنگتن و پکن، آمریکا را وادار کرده تا صادرات برخی از نیمه‌رساناهای پیشرفته را که برای آموزش فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی ضروری هستند، محدود کند و فشار بیشتری بر صنعت هوش مصنوعی وارد آورد.

شیائو ژو، بنیان‌گذار مرکز هوش مصنوعی شانگهای، اظهار داشت اقدام اوپن‌ای‌آی، سوالاتی را درباره دسترسی عادلانه به فناوری‌های هوش مصنوعی در سطح جهانی مطرح می‌کند.

از سوی دیگر، گزارش جدیدی از پایگاه The Information نشان می‌دهد که کاربران چینی همچنان می‌توانند از طریق پلتفرم محاسبات فضای ابری «Azure» شرکت مایکروسافت به محصولات اوپن‌ای‌آی دسترسی داشته باشند. همکاری نزدیک مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی، دسترسی بی‌نظیری به محصولات اوپن‌ای‌آی برای مایکروسافت فراهم کرده است. این گزارش ادعا می‌کند که چندین مشتری چینی همچنان می‌توانند از مدل‌های هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی بهره‌مند شوند.

در مقابل، چین اعلام کرده که تصمیم اوپن‌ای‌آی، شرکت‌های هوش مصنوعی داخلی را وادار به توسعه مدل‌های خود کرده و فرصتی برای شرکت‌هایی مانند «سنس‌تایم» فراهم آورده است تا کاربران اوپن‌ای‌آی را جذب کنند. ژو افزود که شرکت‌های رقیب، مسیرهای مهاجرتی به کاربران سابق اوپن‌ای‌آی ارائه می‌دهند و این فرصتی برای گسترش پایگاه کاربران آنها است.

«وینستون ما» استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده در حوزه فناوری‌های چین، اظهار داشت که خروج اوپن‌ای‌آی از چین در زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌های بزرگ فناوری چین در حال کاهش فاصله عملکردی خود با این شرکت هستند و مدل‌های زبانی بزرگ خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

وی افزود که خروج اوپن‌ای‌آی از بازار چین، شوکی کوتاه‌مدت خواهد بود، اما می‌تواند فرصتی بلندمدت برای آزمایش واقعی مدل‌های زبانی بزرگ داخلی چین فراهم کند. تاکنون، شرکت‌های چینی بیشتر بر تجاری‌سازی مدل‌های زبانی بزرگ تمرکز داشته‌اند تا پیشرفت آن‌ها.

ماه گذشته، شرکت اوپن‌ای‌آی اعلام کرد که دسترسی برخی کشورها از جمله چین به چت‌بات ChatGPT را مختل خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا