اخبار برگزیدهاقتصاد جهانبازارخودروفیدفید برتر

چین پیشتاز بازار خودروهای الکتریکی؛ بازار برقی‌های اروپا عقب‌نشینی کرد

به‌روزترین‌ها| بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی یک شرکت تحقیقاتی در زمینه بازار، فروش جهانی خودروهای تمام الکتریکی و هیبریدی قابل شارژ در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، ۱۳ درصد افزایش یافته است. البته این رشد فروش جهانی، به دلیل افزایش فروش در چین است، وگرنه فروش این گروه از خودروها در اروپا کاهش یافته است.

در این رابطه چارلز لستر مدیر داده‌های Rho Motion، اعلام کرد: چین بیش از ۶۰ درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی دنیا را به خود اختصاص داده است.

بر این اساس، افزایش دسترسی به خودروهای الکتریکی و فروش قوی BYD به افزایش سهم بازار داخلی خودروهای هیبریدی قابل شارژ در نیمه اول سال کمک کرده است.

افزایش فروش 25 درصدی هیبریدی‌ها در چین

فروش جهانی خودروهای هیبریدی قابل شارژ در ژوئیه به ۱.۴ میلیون رسید که از این تعداد ۰.۸۶ میلیون در چین بود. در چین، فروش این خودروها نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.

البته این ارقام در اروپا متفاوت بود و فروش ماهانه با ۷ درصد کاهش مواجه شد و به ۰.۳۰ میلیون رسید. فنلاند، ایرلند و هلند بیشترین کاهش را داشتند، در حالی که ایتالیا با معرفی مشوق‌های دولتی ۳۴ درصد افزایش فروش را ثبت کرده است.

فروش خودروهای هیبریدی قابل شارژ در ایالات متحده و کانادا ۶ درصد افزایش یافته و به ۰.۱۴ میلیون در همان ماه رسیده است.

فروش BYD در برزیل نیز افزایش چشمگیری داشته و ارقام بیش از سه برابر نسبت به ژوئن ۲۰۲۳ شده است.

عدم دست یابی به اهداف تولید و فروش برقی ها

لستر در بیانیه‌ای اعلام کرد: به طور کلی به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد بلندپروازانه‌ای که برخی ممکن برای صنعت پیش بینی کرده بودند را شاهد نباشیم. بنابراین چشم انداز خود را پنج درصد کاهش داده‌ایم تا ۱۶.۶ میلیون خودروی الکتریکی در سال جاری فروخته شود.

وی با اشاره به اینکه رشد و یا کاهش فروش خودروهای هیبریدی بسته به منطقه می‌تواند متفاوت باشد افزود: تفاوت‌های منطقه‌ای در این زمینه بسیار قابل توجه هستند.

تعرفه واردات سنگین برای خودروهای چینی

تقاضای فروش خودروهای الکتریکی در ماه‌های اخیر پس از افزایش چشمگیر در چند سال گذشته کاهش یافته است. مصرف‌کنندگان منتظر مدل‌های مقرون به صرفه‌تر هستند یا به گزینه‌های هیبریدی روی می‌آورند.

مقامات اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کردند که این اتحادیه تعرفه‌هایی تا ۳۷.۶ درصد بر واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین اعمال کرده است. این اقدام تنش‌ها با پکن را در بزرگترین پرونده تجاری بروکسل تاکنون افزایش داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا