سایپا با 141 پروژه بهبود کیفی در راستای افزایش رضایت مشتریان
گروه خودروسازی سایپا در دهمین همایش کیفیت خود از برنامهریزی برای اجرای 141 پروژه بهبود کیفیت در سال جاری خبر داد. این پروژهها که تاکنون 65 درصد پیشرفت داشتهاند، هدف اصلیشان ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش بهمنظور افزایش رضایت مشتریان است.
به گزارش بهروزترینها؛ در دهمین همایش کیفیت گروه خودروسازی سایپا که به مناسبت روز ملی کیفیت برگزار شد، موضوع بهبود کیفیت محصولات و ارتقاء خدمات به مشتریان با حضور معاونان و مدیران کیفیت شرکتهای گروه سایپا مورد بررسی قرار گرفت.
در این همایش ابوالفضل کریمی معاون کیفیت گروه سایپا، به معرفی و تشریح 141 پروژه بهبود کیفیت که در سال جاری در دستور کار قرار گرفتهاند، پرداخت و گفت: این پروژهها تاکنون 65 درصد پیشرفت داشته و با هدف دستیابی به استانداردهای بالاتر کیفیت و افزایش رضایت مشتریان در حال پیگیری هستند.
استراتژیهای کیفی سایپا برای بهبود محصولات
ابوالفضل کریمی در این نشست تاکید کرد: کیفیت تنها به معنای تولید یک محصول بدون نقص نیست، بلکه این مفهوم به توانایی محصول در برآورده کردن نیازهای مشتریان و تطابق آن با خواستههای آنها نیز بستگی دارد. محصول زمانی با کیفیت است که علاوه بر تطابق با نیازهای مشتری، با حداقل هزینه ممکن تولید شود.
معاون کیفیت سایپا همچنین کیفیت را به عنوان یک فرآیند پویا و مستمر معرفی کرد و افزود: کیفیت باید در تمام زنجیره ارزش، از طراحی تا تامین و تولید، گسترش یابد.
وی به لزوم ایجاد فرهنگ کیفیت و مسئولیتپذیری فردی در راستای توسعه کیفی محصولات و خدمات تاکید کرد و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید آموزشهای کیفی در تمامی واحدهای تولیدی بهطور گستردهای گسترش یابد.
کریمی همچنین بر اهمیت تشکیل تیمهای راهبردی و اتخاذ نگرش فراگیر کیفی در همه سطوح سازمانی تاکید کرد و گفت: تنها با چنین رویکردی میتوان به ارتقاء پایدار کیفیت و رضایت مشتریان دست یافت.
وی هدف گروه سایپا را نه تنها بهبود کیفیت محصولات در طول فرآیند تولید، بلکه ارتقاء کیفیت خدمات پس از فروش نیز دانست.
پیشرفت چشمگیر در پروژههای بهبود کیفیت
معاون کیفیت گروه سایپا با اشاره به نقشه راه کیفی این گروه، از موفقیتهای سال گذشته در این زمینه سخن گفت و اعلام کرد: در سال گذشته، 238 پروژه بهبود کیفیت طراحی و اجرایی شد و امسال نیز تاکنون 141 پروژه در دستور کار قرار گرفته است که بهطور میانگین 65 درصد پیشرفت داشتهاند. این پروژهها در حوزههای مختلف طراحی، تولید و خدمات پس از فروش برای ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات گروه سایپا در نظر گرفته شدهاند.
وی همچنین اشاره کرد: نگاه مدیرعامل گروه سایپا در خصوص کیفیت بهگونهای است که در تلاشند تا طی سه سال آینده، میزان مراجعه مشتریان به نمایندگیها بهدلیل ایراد قطعات خودرو کاهش یابد. برای رسیدن به این هدف، پروژههای ویژهای برای سالهای 1404 تا 1407 تعریف و در حال توسعه است.
کریمی یکی از دستاوردهای کیفی برجسته گروه سایپا را کسب جایگاه نخست خودرو شاهین در شاخص IQS دانست. شاخص IQS به تعداد عیوب مشاهدهشده در هر صد خودرو در سه ماه اول مالکیت خودرو اشاره دارد. این دستاورد نشاندهنده موفقیت سایپا در بهبود کیفیت محصولات خود و تطابق بیشتر آنها با انتظارات مصرفکنندگان است.
ضرورت تداوم برنامههای کیفی
در این همایش محمدرضا نجفی منش رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور نیز به اهمیت انتظارات بالا از کیفیت خودروها اشاره کرد و خواستار توجه ویژه مدیران ارشد صنعت خودروسازی به این مقوله شد.
وی تاکید کرد: کیفیت باید بهطور مستمر پیگیری شود و برای ایجاد رضایت عمومی، اطلاعرسانی صحیح و مؤثر در خصوص اقدامات کیفی صورت گرفته در خودروهای داخلی ضروری است.
نجفی منش با اشاره به نیاز به تجهیز آزمایشگاهها و انجام تستهای کیفی برای ارتقاء کیفیت خودروها، بر همکاری با دانشگاهها و استفاده از توان علمی کشور در این راستا تاکید کرد و گفت: بهمنظور تحقق کیفیت در خودروها، باید به تمامی مراحل از طراحی تا تولید و خدمات پس از فروش توجه شود و تمامی فرآیندهای کیفی بهطور دقیق و مستمر پیگیری شوند.
نقش طراحی در کیفیت خودروها
داریوش گل محمدی معاون اسبق کیفیت سایپا و قائممقام اجرایی مدیرعامل سایپاسیتروئن، در این نشست تاکید کرد: برای جلوگیری از تکرار مشکلات کیفی، پروژههای کیفی باید بهطور دقیق و مطابق با اصول استانداردهای کیفی انجام شوند.
وی با اشاره به این که حدود 75 درصد از مسائل کیفی خودروها ناشی از طراحی آنهاست، افزود: 20 درصد مشکلات کیفی به فرآیند تولید و خدمات پس از فروش مربوط میشود و تنها 5 درصد مسائل کیفی در خدمات پس از فروش مشاهده میشود.
وی بر اهمیت توجه به کیفیت در طراحی محصولات از همان ابتدا اشاره کرد و گفت: توجه به مسائل کیفی در مراحل اولیه طراحی میتواند بهطور قابلتوجهی از بروز مشکلات کیفی در مراحل بعدی جلوگیری کند.