تلفن همراه و جهان سومي ها

 بطوري که تحقيقفات نشان مي دهد که حتي فقيرترين مردم دنيا نيز در انديشه دستيابي به موبايل هستند. 
به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” ، استقبال جهان سومي ها از صنعت  تلفن همراه بسيار گسترده بوده و اين فناوري در زندگي روزمره ، رفتار اجتماعي ، فرهنگ ، اخلاق  و اقتصاد اين کشور ها تاثيرات عميقي داشته است. 
برغم اين که بسياري از کشورهاي جهان سومي از فناوري هاي جديد و مدرن تلفن همراه بي بهره هستند اما بررسي ها نشان مي دهد برخي از اين کشور در زمينه صنعت تلفن همراه به پيشرفت هاي قابل توجه اي دست يافتند..
نيم نگاهي به آمار کاربران تلفن نشان مي دهد که اين فناوري چگونه در مدت 35 سال به سراسر جهان راه يافته و بيش از نيمي از جمعيت جهان را درسيطره خود گرفته است.  
در حال حاضر بيش از مجموع 6ميليارد نفر جمعيت جهان بيش از سه ميليارد نفر کاربر تلفن همراه هستند.
بيشتر اين افرادي که از فن آوري تلفن همراه بي بهره اند مربوط به کشورهاي جهان سوم خصوصا آفريقا و کشورهاي در حال توسعه آسيا زندگي مي کنند.با اين حال پذيرش تلفن همراه در کشورهاي جهان سوم بسيار سريعتر از پذيرش اين فن آوري در کشور هاي پيشرفته بوده است.
به عبارت ديگر هنگامي که تلفن همراه براي اولين بار به کشورهاي پيشرفته وارد شد در مقايسه با کشور هاي در حال توسعه و توسعه نيافته ، سرعت پذيرش و استقبال آن کاربران   بسيار کند تر بود.
به گزارش شرکت ” Wireless Intelligence” 20 سال طول کشيد تا يک ميليارد تلفن همراه در جهان به فروش برسد در حالي که براي رسيدن  از 2 ميليارد به 3 ميليارد دستگاه تلفن همراه تنها 2 سال طول کشيد.
بخش اعظم فروش تلفن همراه  در طول اين دو سال مربوط به کشور هاي جهان سوم بوده است.
* تاثير تلفن همراه در جهان سوم
به گزارش اتحاديه بين المللي ارتباط از راه دور حدود 70 درصد مشترکين جديد تلفن همراه مربوط به کشور هاي جهان سوم مي باشند و فن آوري تلفن همراه تاثيرات مثبت و منفي زيادي در زندگي روزمره ، فرهنگ، اخلاق و رفتارو بويژه اقتصاد اين جوامع داشته است. 
اين فناوري در وضعيت اقتصادي اين جوامع تاثيربسزايي داشته ، موجب پيشرفت هاي اقتصادي شده است و فاصله بين کشور هاي پيشرفته و جهان سومي را از نظر ورود به بازار هاي جهاني کاهش داده است.
نقش تلفن همراه در زندگي مدرن امروزي بسيار حساس و قابل توجه است ،به عبارت ديگر کاربران تلفن همراه به اين وسيله ارتباط جمعي وابستگي خاصي پيدا کرده اند و ادامه زندگي مدرن را بدون آن غير ممکن مي دانند.
به اعتقاد برخي تلحليل گران ورود فن آوري تلفن همراه به کشورهاي در حال توسعه فرصتي براي دستيابي به اطلاعات جديد ، خودباوري و بالا رفتن سطح فرهنگ مردم بوجود آورده است.
تلفن همراه به کشورهاي جهان سوم اين فرصت را داد که اقتصاد را گسترش و خلاقيت خود را افزايش دهند ، با جامعه جهاني ارتباط گسترده تري پيدا کنند.
براي مثال يک انجمن زنان در بنگلادش طرحي را به اجرا در آورده است که بر اساس آن افراد نيازمند در کشورهاي جهان سوم نيز از سرويس هاي تلفن همراه بهره مند مي شوند.
اين انجمن تلفن هاي همراه و سرويس هاي آن را از شرکت Grameen Bank خريداري مي کند و آن را در اختيار اعضاي نيازمند انجمن قرار مي دهد و در قبال آن هزينه ناچيزي را به عنوان سود از آنها دريافت مي کند.
ممکن است به نظر برسد که اين يک تجارت کوچک است؛ اما با همين طرح ساده 250 هزار نفر از مردم بنگلادش صاحب تلفن همراه مي شوند و شرکت Grameen Bank نيز سالانه يک  ميليارد دلار سود بدست مي آورد.
از سوي ديگر تلفن همراه در جهان سوم هزينه هاي اضافي روي دست مردم فقير گذاشته و اپراتور ها با ارايه گوشي هاي ارازان قيمت مردم را به خريد تلفن همراه ترغيب مي کنند.
بسياري از خانواده هاي کم درآمد در کشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه از فشارها و اصرار فرزندان براي خريد تلفن همراه گله مي کنند و در اين قضيه اپراتور ها و شرکت ها را مقصر مي دانند.
خانوادهها ي کم درآمد معتقدند که اپراتورها براي کسب درآمد با تبليغات جذاب جوانان را به سمت خود مي کشانند و اين امر مشکلات زيادي را در زندگي مردمي که توانايي خريد  و پرداخت هزينه هاي اضافي ندارند، به دنبال دارد.       
 اپراتورهاي مهم عرضه گوشي در کشورهاي جهان سوم:
وودافون: اين شرکت داراي يک بانک تلفن همراه جهان سومي موسوم به M-Pesa مي باشد که بيش از 5/1 ميليون کاربر در کشورهاي در حال توسعه دارد.
موتورولا: اين شرکت که در ارايه تلفن هاي همراه ارزان قيمت (40 دلار و کمتر) به کشورهاي جهان سوم شهرت دارد، هر روز 30 هزار تلفن همراه در کشورهاي در حال توسعه به فروش مي رساند.
ر سلولار : اين شرکت  گوشي هاي دست دوم را که در کشورهاي توسعه يافته آمريکايي و اروپايي مورد استفاده قرار گرفته است، به مناطق فقير و توسعه نيافته عرضه مي کند.
نوکيا: اين شرکت فعاليت هاي گسترده اي در کشور هاي جهان سوم داردکه از جمله آنها مي توان به انجام يک سري تحقيقات در مورد بهترين طراحي و قابليت هاي مورد نياز براي گوشي هاي جهان سومي اشاره کرد.
نياز هاي تلفن همراه در کشرهاي جهان سوم با کشورهاي پيشرفته متفاوت است.
به عبارت ديگر توليد کنندگان تلفن همراه بايد تغييراتي در قابليت ها و حتي طراحي گوشي هاي کشورهاي جهان سومي ايجاد کنند.
* اهميت پيام کوتاه در کشورهاي درحال توسعه
کاربران تلفن همراه در کشورهاي در حال توسعه از پيام کوتاه نه به عنوان يک سرگرمي بلکه به عنوان يک ابزار کارآمد براي رفع مشکلات و انجام امور مهم استفاده مي کنند، 
براي مثال پزشکان از پيام کوتاه براي هشدار در مورد موارد امنيتي به بيماران خود استفاده مي کنند.
سياستمداران گروه اجتماعي ديگري هستند که از پيام کوتاه براي ارسال پيام هاي حساس استفاده مي کنند و ازاين سرويس در انتخابات نيز به عنوان يک ابزار تبليغي بهره مي برند.
براي مثال گروه هاي سياسي عملگرا در کره جنوبي نيز اعلاميه هاي خود را به صورت پيام کوتاه منتشر مي کنند.
پيام کوتاه در جهان سوم به عنوان وسيله اي براي تجارت تلفن همراه نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.
 کارشناسان و تحليلگران مي گويند که آينده تلفن همراه در کشورهاي جهان سوم بسيار روشن به نظر مي رسد و اين کشورها مي توانند به استقلال کامل در اين صنعت اميد داشته باشند.
112/ 14

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا