نرم افزار پيام رسان فارسي، همراه با نواقص در اختيار کاربران قرار گرفت

به گزارش خبرنگار موبنا، شركت ‌ارتباطات ‌سيار که از اوايل هفته جاري ، نرم‌افزار پيام‌رسان فارسي، را سازگار با گوشي‌هاي مختلف، برروي سايت اينترنتي خود قرار داده ، امكان ارسال پيامك فارسي با حجم حدود 200 كاراكتر در يك پيامك، را براي مشترکان فراهم کرده است.
در حالت عادي و بدون استفاده از اين نرم افزار، پيامک هاي فارسي با حجم بيش از 70 کاراکتر به چندين پيامک شکسته مي شوند و اين مساله هزينه مضاعفي را براي کاربر تحميل مي کند اما با استفاده از نرم‌افزار پيام‌رسان فارسي ، مشترک مي‌تواند پيامک‌هاي فارسي با حجم حدود 200 کاراکتر را در يک پيام کوتاه ارسال کند.
اگرچه استفاده از اين نرم افزار امکانات فارسي را براي ارسال پيامک هاي کاربران فراهم مي سازد و باعث صرفه جويي قابل توجهي در هزينه مشترکان خواهد شد اما طبق گفته کاربراني که از آن استفاده کرده اند اين نرم افزار داراي معايب بسياري است که مزاياي آن را کم رنگ مي کند .
در نتيجه عملکرد نصب نرم افزار پيام رسان فارسي همراه اول ، مشخص شد که حدود 15 تا 30 دقيقه زمان لازم است تا اين نرم افزار دانلود شود و از آن جايي که اکثر کاربران داراي اينترنت پرسرعت نيستند،دسترسي به اين نرم افزار تقريبا غيرممکن است.
عدم دسترسي به دفترچه تلفن موجود در گوشي مشترکان از ديگر معايب مشخص شده در استفاده از اين نرم افزار است که امکان استفاده از ليست شماره هاي لاتين موجود در گوشي را در زمان ارسال پيامک فارسي محدود مي کند.
دريافت پيام کوتاه پس از دانلود نرم افزار پيام رسان فارسي بدون زنگ خواهد بود و چنانچه مشترک پيام کوتاه ارسال کند ،تاييد پيام ارسال شده (Delivery report ) به چشم نمي خورد که اين نيز از ديگر اشکالات اين نرم افزار است.
البته امکان ارسال اين نرم افزار از طريق تکنولوژي بلوتوث به گوشي ديگر افراد از جمله مزاياي اين نرم افزار است.
همچنين اين نرم افزار امکان ارسال پيامک هاي فارسي در دو حالت فشرده و غير فشرده را دارد.
در حالت فشرده گوشي تلفن همراه گيرنده بايد نرم افزار پيام رسان فارسي را داشته باشد تا پيامک دريافتي قابل خواندن باشد، اما درحالت غير فشرده، پيامک ارسالي بر روي گوشي هايي که اين نرم افزار را ندارند، نيز قابل خواندن است.
نرم افزار پيام‌رسان بر روي تمامي گوشي‌ها و PDAهاي داراي جاوا با امکانات MIDP 2.0،CLDC 1.0 ، JSR 120  و 100 KB free memory قابل اجرا بوده که تقريبا حدود هفتاد درصد گوشي‌هاي مشترکان داراي اين ويژگي‌ها هستند.
براساس اين گزارش، پيامک‌هاي ارسالي اين برنامه، توسط نرم افزار پيام‌رسان ديگري که بر روي تلفن همراه مقصد نصب شده، قابل دريافت و مطالعه است.
توسط پيام‌رسان مي‌توان براي افرادي که اين نرم افزار را ندارند، نيز پيامک فارسي ارسال کرد.
گفتني است دو نرخي کردن تعرفه پيام کوتاه فارسي و لاتين در حال حاضر با ابهاماتي مواجه است که به نظر مي رسد مسئولان امر هنوز برنامه مشخصي براي آن تدوين نکرده اند.
براي مثال هنوز تکليف پيامک هايي که خالي بوده و يا حاوي متن فارسي و لاتين به صورت يکجا و يا داراي تصوير است مشخص نيست.
هيات وزيران در بهمن ماه سال 86 ، نرخ پيامک لاتين را از 142 ريال به 222 ريال افزايش و پيامک فارسي را از 142 ريال به 89 ريال کاهش داد.
اين مصوبه که از اول تيرماه اجرايي شده است با هدف حمايت از خط و زبان فارسي در دستور کار قرار گرفته است.
اين در حالي است مرکز ICT پيشرفته دانشگاه شريف که طراحي اين پروژه در دست داشته است ،براي اطلاع رساني بيشتر در خصوص استفاده از اين نرم افزار و رفع ابهامات موجود ؛ روز پنج شنبه جاري نشست مطبوعاتي برگزار مي کند.
کارشناسان دليل بروز مشکلات در نرم افزار پيام رسان فارسي را زمان کوتاه تحويل اين پروژه به پيمانکار عنوان کرده اند.
نرم افزار پيام‌رسان همراه اول براي ارسال پيامک هاي فارسي در آدرس اينترنتي  http://www.mci.ir/?1654  قابل دسترس است .
128/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا