اپراتورها قادر به ادامه فعاليت سودآور خود با سبك و سياق سابق نيستند

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، ارتقاي كيفيت و محور قرار گرفتن آن در بازار خدمات تلفن همراه مانند بازار هر سرويس يا كالايي نيازمند وجود مولفه هاي ويژه اي است كه انگيزه لازم براي حركت اپراتورها به سمت ارائه خدمات كيفي تر را فراهم كنند.
ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه طي سالهاي گذشته در بازاري فعاليت كرده اند كه فاقد مولفه هاي مذكور بوده و بر همين اساس نيز ضرورتي براي افزايش كيفيت و پرداخت هزينه هاي آن وجود نداشته است.
اين فضا كه شايد براي بنگاه هاي توليدي، تجاري و خدماتي، فضايي ايده‌آل و فرصتي سودآور محسوب شود مستلزم وجود شرايطي نظير انحصاري بودن بازار، فقدان سيستم هاي نظارتي و پايين بودن آگاهي عمومي متقاضيان نسبت به حقوق اساسي خود است كه به نظر مي رسد بتدريج در حال رنگ باختن است.
افزايش آگاهي متقاضيان تلفن همراه در اثر فعاليت رسانه هاي گروهي، تعدد گزينه هاي انتخابي با ورود اپراتورهاي غير دولتي به عرصه تلفن همراه و رويكرد تازه وزارت ارتباطات براي ارتقاي سطح كيفي خدمات نياز به تمركز به افزايش كيفيت خدمات را در اين بازار به يك نياز جدي مبدل كرده اند.
به همين دليل هم، كيفيت به عنوان يكي از مزيت‌هاي رقابتي تازه شكل گرفته در بازار تلفن همراه، اپراتورها را به سمت و سوي تازه‌اي سوق داده است كه استمرار و استقرار آن در بازار نيازمند عزم و اراده‌اي جدي در وزارت ارتباطات به عنوان متولي اصلي آن است.
آنچه مسلم است، مشتركان امروزي تلفن همراه با مشتركان دهه 70 ، تفاوت هاي اساسي دارند و كم وكيف تقاضا، انتظارات و سلايق آنها نيز بسيار متفاوت است. چرا كه اگر مشتركان دهه 70 صرفا يك حق انتخاب به نام تلفن همراه دولتي داشتند و تصور آنها از خدمات تلفن همراه نيز بيش از آن چيزي نبود كه دريافت مي كردند، مشتركان امروز تلفن همراه در ايران دست كم سه گزينه براي انتخاب پيش رو دارند كه به زودي اپراتور سوم هم به جمع آنها اضافه خواهد شد.
از سويي دسترسي به شبكه اينترنت، فعاليت جدي رسانه هاي گروهي براي ارتقاء فرهنگ و آگاهي عمومي هم سطح توقع و نيازهاي آنها را تا حد چشمگيري افزايش داده است.
به همين دليل هم به نظر نمي رسد كه اپراتورها قادر به ادامه فعاليت تجاري و سودآور خود با همان سبك و سياق سابق باشند و بتوانند با ارائه حداقل كيفيت خدمات بقاي تجاري خود را تضمين كنند.
بديهي است كه اين روند با شتاب فزاينده‌اي در حال تغيير و تحول است و اين احتمال كه تا كمتر از يك دهه ديگر بتوان توقع و خواست مشتركان را به سادگي برآورده كرد بسيار ضعيف است.
از اين رو اپراتورهاي تلفن همراه و همچنين وزارت ارتباطات با درك اين واقعيت كه شرايط و فضاي حاكم بر بازار هيچ سنخيتي با شرايط گذشته ندارد و رويكرد و برنامه ريزي تازه اي را طلب مي كند، در حال سازگار كردن ساختار خود با شرايط متغير و رو به رشد آينده هستند.
حال اين كه براي مواجهه با اين شرايط چه سياست ها و الگوهايي را پيش روي خود قرار داده اند، موضوعي است كه شايد در حال حاضر اظهار نظر درباره آن ممكن نباشد. اما آنچه مسلم است آنها شرايط تازه را درك كرده و رقابت هاي تجاري و برنامه هاي آنها به سمت برخورداري از مزيت رقابتي مهمي به نام كيفيت سوق پيدا كرده است.
به اعتقاد كارشناسان و صاحب نظران حوزه ارتباطات، آنچه كه هم اكنون در حال وقوع است، اگرچه نمي تواند شرايط ايده آلي به شمار آيد ، با اين حال پيش درآمد تحولات مثبت و سازنده اي در آينده نزديك است كه نتيجه آن توسعه كمي و كيفي ارتباطات و همچنين فراهم سازي بستر توسعه كلان كشور خواهد بود.
در چنين شرايطي ، رسانه‌هاي گروهي نيز با توجه به آنچه كه در حال شكلگيري است مي بايد روند تازه اي را در دستور كار خود قرار داده و به فراهم شدن اين فضا كمك كنند.
بديهي است، وزارت ارتباطات به عنوان متولي صنعت ارتباطات كشور تنها مرجعي است كه مي تواند براي توسعه كيفي خدمات تلفن همراه به طراحي الگوهاي عملي و سيستم هاي نظارتي بپردازد تا روند رقابت بر سر كيفيت ، روندي سالم، روبه رشد و اثربخش شود.
گزارش از كورش شمس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا