افزایش ٤٠‌درصدی بارش‌های پاییزی در کشور

شاهرخ فاتح با اشاره به این‌که بارش کل کشور از ابتدای مهرماه تا پایان آذر ٨٦ میلی‌متر بوده است، گفت: این درحالی است که در پاییز ‌سال گذشته کشور ما ٦٧,٩میلی‌متر دریافت بارش داشته است. بنابراین کل کشور درپاییز امسال نسبت به‌ سال گذشته ٢٧‌درصد و نسبت به میانگین بلندمدت که ٦١.٤میلی‌متر است، ٤٠‌درصد افزایش بارش داشته‌ است.
او با بیان این‌که استان تهران در پاییز امسال ٢/١٠٠میلی‌متر بارش دریافت کرده است، اظهار کرد: میانگین بلندمدت بارش استان تهران در فصل پاییز٥/٧٩میلی‌متر است و سال گذشته در این بازه زمانی ٨/٦٣میلی‌متر بارش داشته است. بنابراین، این استان افزایش بارش ٥٧‌درصدی نسبت به سال قبل و افزایش ٢٦‌درصدی نسبت به میانگین بلندمدت را تجربه کرده است.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور افزود: در پاییز امسال استان‌های یزد با ٤٤درصد، چهارمحال‌وبختیاری ١٢‌درصد و کهگیلویه وبویراحمد ٨‌درصد با کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت مواجه بوده‌اند.
به گفته فاتح، استان‌های ایلام با ١٧٥درصد، کرمانشاه و هرمزگان ١١٨‌درصد و لرستان با ١٠٧‌درصد افزایش بارش نسبت به میانگین بلندمدت در فصل پاییز را داشته‌اند.
او درخصوص وضع بارش در استان‌ها نسبت به ‌سال گذشته نیز خاطرنشان کرد: استان‌های یزد با ٣٩درصد، آذربایجان‌های غربی و شرقی با ٣٠درصد، مازندران با ١٨‌درصد کاهش بارش و در مقابل، استان‌های سیستان‌وبلوچستان با ١٥٥٤درصد، هرمزگان ٥٣٤‌درصد و کرمان ١٦٥درصد افزایش بارش نسبت به ‌سال گذشته را داشته‌اند.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه به وضع دمای پاییز ٩٤ اشاره کرد و گفت: در پاییز امسال در بسیاری از مناطق کشور شامل شمال‌غرب، جنوب‌غرب، جنوب، مرکز، جنوب‌شرق، بخش‌های وسیعی از شمال‌شرق و بخش‌های وسیعی از نوار ساحلی شمال بین نیم تا سه درجه سلسیوس گرم‌تر از شرایط طبیعی پاییز بوده‌اند.
فاتح اظهار کرد:  در پاییز امسال بخش‌های محدودی از استان‌های همدان، مرکزی، زنجان، تهران، گلستان، شمال خراسان‌رضوی، ایلام، اصفهان، کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان بین نیم تا دو درجه خنک‌تر از شرایط معمول پاییز بوده‌اند.

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا