ابوالفضل محمدی تصریح کرد: در طول تمام سالهای گذشته ایران به دلیل محدودیتهای اقتصادی نتوانست در بازار جهانی، هواپیماهای مدنظر خود را تهیه کند که این موضوع باعث بالا رفتن میانگین سن ناوگان و افزایش هزینه پرواز آنها شد.
وی با بیان اینکه برای حضور در میان قدرتهای برتر جهانی قطعاً هر ایرلاین باید یک برنامهریزی منسجم و البته ناوگانی قوی داشته باشد اعلام کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در طول سالهای گذشته به طوری کاملا دقیق و حسابشده بازار فروش هواپیما را رصد کرده و اهداف خود را در نظر گرفته بود و خرید 138 هواپیمای اعلام شده در قرارداد اخیر بخشی از این برنامه بود. از این رو به نظر میرسد کسانی که از دور نسبت به اجرایی شدن این توافق انتقاد دارند، در جریان کار قرار ندارند و اعتراض میکنند. قراردادی که به شکل کلی تمام جوانب آن رعایت شده و انتقاد به این شکل از آن تاسفبرانگیز است.
عضو علی البدل هیات مدیره شرکت هواپیمایی “هما” با اشاره به برنامهریزی دقیق این شرکت برای استفاده حداکثری از توان هواپیماهای خریداری شده تصریح کرد: در سبد خرید ما هواپیماهای ایرباس 320 ، 321 و 330 قرار دارد که از بسیاری از جهات شبیه یکدیگر هستند و در پروازهای داخل کشور و پروازهای منطقهای میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. مدل 321 حتی با استفاده از امکانات اضافه توانایی سفر به مقاصد اروپایی را نیز خواهد داشت.
محمدیراد با بیان اینکه هواپیماهای ایرباس 330 برای مقاصد دوربرد در نظر گرفته شده است ادامه داد: در کنار آن ایرباس 350 نیز خریداری شده که طبق توافق از سال 2020 وارد کشور میشود و ما در طول این زمان میتوانیم وضعیت صنعت هوایی خود را بهبود بخشیم تا توان استفاده کامل از این ناوگان جدید به وجود آید.
وی با بیان اینکه هنوز قرارداد خرید ایرباس 380 نهایی نشده است، تاکید کرد: ایرانایر برای خرید این هواپیما شرطهایی گذاشته است. اگر ما تا سال 2020 بتوانیم نیازهای زیرساختی کشور را تامین کرده و شرایط را برای استفاده از این هواپیما مهیا کنیم قطعاً میتوان به وارد کردن این مدل از ایرباس امید داشت و از این نوع هواپیما برای مسیرهای دوربرد مانند خاوردور استفاده کرد.
محمدیراد با اشاره به گستردگی قراردادهای شرکت ایرباس در طول سالهای گذشته تصریح کرد: این شرکت در طول این سالها بیش از 9000 فروند هواپیما ساخته است و قطعاً قرارداد این هواپیماها بسیار بزرگ خواهد بود اما در کشور ما متاسفانه از سوی برخی این صحبتها مطرح شده که قرارداد ما ایرباس را از ورشکستگی نجات داده، در شرایطی که حجم مبادلات اقتصادی این شرکت بسیار بالاتر از این ارقام است.
وی درباره قرارداد ایرانایر با شرکت ایتالیایی ATR برای خرید 20 فروند هواپیمای کوچک نیز توضیح داد: تمام ایرلاینهای بزرگ جهان برای پروازهای کوتاهبرد خود در اتصال شهرهای کوچک به یکدیگر از هواپیماهای با ظرفیت اینچنینی استفاده میکنند. این هواپیماها هزینه کمی برای پرواز داشته و با توجه به ظرفیت 70 نفریشان از پله و امکانات دیگر استفاده نمیکنند. از این رو با توجه به اینکه در ایران تعداد زیادی فرودگاه در شهرهای کوچک کشور وجود دارد که تاکنون برای آنها برنامهریزی خاصی صورت نگرفته، میتوان انتظار داشت این هواپیماها به بهبود اوضاع آنها کمک ویژهای کنند.
عضو هیات مدیره ایران ایر درباره مذاکرات با ایرباس برای راهاندازی مرکز تعمیرات هواپیما در ایران نیز گفت: شرکت ایرباس به عنوان یک شرکت سازنده هواپیما به طور مستقیم در عرصه تعمیرات ورود نمیکند اما با توجه به اینکه ایران از نظر تخصص نیروهای انسانی جایگاهی مناسب دارد، این شرکت مطالعه راه اندازی این مرکز را در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: از این رو ایرانایر با شرکت لوفتهانزا مذاکراتی داشته تا امکان ایجاد این مرکز تعمیرات فراهم شود و در این راستا از کمک ایرباس نیز استفاده کنیم. بعد از 20 سال شرایطی به وجود آمده که تکنولوژی نسل سوم هواپیماها وارد ایران شود که میتواند به همراه خود کاهش هزینه و خودکفایی کشور در عرصههای نوین را به همراه داشته باشد. هواپیماهای جدید بین 10 تا 15 سال کمترین هزینه تعمیراتی را خواهند داشت و میتوان با استفاده از هواپیمای های جدید تاخیر پروازها را کاهش داد و در زمینه به کارگیری متخصصانی که به دلیل نبود شرایط لازم بیکار ماندهاند نیز تحولاتی ایجاد کرد.
176/