ارتباطات

اینترنت خانگی روی خط انحصار

موبنا – در شرایطی که طی چند‌ماه اخیر وزیر ارتباطات و مسئولان رگولاتوری از ارائه اینترنت نامحدود با سرعت بالا خبر داده‌اند، اختلالات اینترنتی مشترکان خانگی‌ای دی اس ال و حتی بسته‌های حجمی اپراتورهای تلفن همراه از حدود یک‌ماه گذشته مشترکان را به ستوه آورده است.

خان نخست؛ قطعی اینترنت

مسئله جدید این است که از چندی پیش رواج پدیده فیبرنوری کابل‌های تلفن ثابت موجب قطع اینترنت برخی کاربران خانگی بدون اطلاع‌رسانی به آنها و پاسکاری آنها بین شرکت مخابرات و شرکت های دیگر شده است. یکی از مشترکان اینترنت ای‌دی‌اس‌ال ماجرای قطع اینترنت به دلیل تغییر کابل‌ها از مسی به فیبر نوری را به همشهری گفته است:

« طی چندهفته گذشته افزایش میزان اختلالات اینترنتی را به حساب روال همیشگی اپراتورهای تلفن ثابت و سیار گذاشتم تا اینکه ۲هفته پیش اینترنت خانگی‌ام در شرایطی که مشکلی در زمینه حجم یا مدت زمان بسته خریداری شده وجود نداشت، قطع و ناچار به پیگیری این موضوع از آسیاتک به‌عنوان اپراتور ارائه‌دهنده اینترنت‌ای دی‌اس‌ال شدم.

طبق روال معمول پس از تماس با امور پشتیبانی این شرکت و انتظاری طولانی، با انجام حدود ۳مکالمه بی‌نتیجه و یک ساعته تلفنی طی چند روز متوالی برای تنظیمات مجدد وتأکید بر این نکته که خط تلفن ثابت مذکور به‌دلیل کابل برگردان مدت ۷۲ساعت قطع بوده است، کارشناس این شرکت از نبود مشکلی توسط شرکت مخابرات خبر داد و ارسال کارشناس برای بررسی حضوری مشکل با پرداخت هزینه‌ ۱۵هزارتومانی را پیشنهاد کرد که ناچار به قبول آن برای رفع مشکل شدم».

این کاربر ادامه می‌دهد: «با حضور کارشناس نیز وی وعده وصل شدن اینترنت طی ۷۲ساعت کاری را مطرح کرد اما با گذشت یک روز پیامکی با این مضمون دریافت کردم: «مشترک گرامی: با توجه به فیبرنوری بودن بستر خط تلفن شما امکان ارائه سرویس اینترنت ADSL به شما وجود ندارد، جهت کسب اطلاعات بیشتر با… تماس بگیرید».

پس از تماس با این شرکت و اصرار به دریافت خدمات، کارشناس امور پشتیبانی اعلام کرد که از این پس شرکت‌های خصوصی اینترنتی به‌دلیل فیبر‌نوری شدن خطوط تلفن و هزینه بالای ارائه این خدمات بر بستر فیبر نوری برای این شرکت‌ها، قادر به ارائه خدمات به اینگونه مشترکان نخواهند بود مگر آنکه مشترک با پرداخت هزینه‌ حدود ۷۰۰هزار تومانی نسبت به نصب آنتن اختصاصی و کابل کشی داخل ساختمان این خدمات را از اپراتورهای مذکور دریافت کند. در نهایت کارشناسان امور پشتیبانی با دریافت شماره شبای بانکی اینجانب اعلام کردند که باقیمانده حجم اینترنت را به شماره مذکور واریز خواهند کرد که این کار با گذشت ۲روز انجام شد.» برخی شرکت‌ها از بازپرداخت مبالغی که قبلا برای خرید حجم در قالب بسته‌های اینترنتی توسط مشترکان پرداخت شده و با قطع اینترنت اکنون قادر به استفاده از آن نیستند، نیز خودداری می‌کنند.

خان دوم؛ مقاومت در برابر تخلیه پورت‌ها

این مشترک می‌گوید:«با قطع اینترنت خانگی ناچار به مراجعه به شرکت مخابرات منطقه واستفاده انحصاری از خدمات اینترنتی این شرکت بر بستر فیبر نوری شدم اما این مراجعه آغاز دور‌تسلسل تازه‌ای بود چرا که با مشترکانی روبه‌رو شدم که به‌رغم قطع شدن اینترنت آنها و اعلام شرکت‌های اینترنتی مبنی بر تخلیه پورت آنها برای خرید اینترنت و استفاده از خدمات‌ای دی اس ال مخابرات در مدت زمان یک تا سه روزه، حدود دو تا سه هفته‌ای برای انجام این کار منتظر مانده و همچنان بین مخابرات و این اپراتورها پاسکاری می‌شدند.

این در حالی است که به گفته حجت‌الله شاهون وند، رئیس مرکز مخابرات شهید صالح طبری اکباتان، مخابرات عملیات کابل‌برگردان، قطعی اینترنت و نبود امکان ارائه خدمات اینترنتی به مشترکان خانگی را قبلا طی نامه‌‌ای در تاریخ ۱۸اردیبهشت‌ماه امسال به اپراتورهای اینترنتی اعلام کرده و خواستار اطلاع‌رسانی آنها به کاربران شده است.

به گفته وی شرکت مخابرات یک هفته قبل از کابل برگردان، فهرست مشترکین اینترنت را برای اپراتورهای مذکور فکس کرده تا از قطعی اینترنت و شرایط جدید که همان الزام کاربران به استفاده از اینترنت مخابرات بر مبنای شبکه فیبر نوری است را به آنها اعلام کنند اما در این زمینه اقدامی نشده است. به گفته شاهون وند، شرکت‌های اینترنتی طبق قرارداد و هماهنگی صورت گرفته ملزم به جمع‌آوری پورت‌های خود و فراهم کردن بستر برقراری اینترنت مخابرات برای مشترکان حداکثر طی مدت ۷۲ساعت کاری هستند اما در انجام این کار مقاومت می‌کنند.»

خان سوم؛ هزینه‌های اینترنت چندمرحله‌ای فیبر نوری

طرح جدید برای ارائه اینترنت به مشترکان بر بستر فیبر نوری، اقدامی چند مرحله‌ای است که در مرحله نخست آن که اکنون در حال اجرا در برخی مناطق شهر تهران است، با انجام عملیات کابل‌برگردان بستر سیم مسی قبلی تلفن ثابت تا ورودی محل سکونت مشترکان تبدیل به فیبر نوری شده و مشترکان می‌توانند روی این بستر اینترنت‌ای دی اس ال را فقط از شرکت مخابرات خریداری کنند. گرچه این اینترنت نسبت به خدمات قبلی ارائه شده توسط شرکت مخابرات از سرعت بالاتری برخوردار است اما با هدف نهایی ارائه اینترنت بر مبنای فیبر نوری به مشترکان فاصله بسیار دارد؛

بنابراین درنظر است در مرحله دوم اجرای این طرح که به FTTH برای دایری SIP PHONE و پهنای باند(فیبر نوری از مخابرات تا منزل یا محل کار متقاضی) معروف است، مشترکان مجتمع‌های مسکونی یا تجاری ملزم به فراهم کردن زیر ساخت‌های استفاده از خدمات مذکور در داخل این مجتمع‌ها با عملیات کابل‌کشی فیبر نوری و نصب مودم‌های جدید هستند که بسته به تعداد ساکنین این مجتمع‌ها هزینه‌ای حدود ۳۰۰هزار تومان برای هر مشترک یک مجتمع ۱۷واحدی برای کابل کشی فیبرنوری و هزینه ۲۵۰هزار تومانی برای نصب مودم جدید برای تبدیل اینترنت فیبرنوری و استفاده در این واحدهاست که متقاضیان می‌توانند

در قالب اقساط ۳۸ هزارتومانی دوساله در قبض تلفن ثابت پرداخت کنند و از مکالمه رایگان ۹۰ ساعت تلفن ثابت درون استانی برخوردار شوند. این متقاضیان باید ضمن ارائه نامه درخواست کتبی به مخابرات منطقه، پرکردن جداگانه فرم درخواست اولیه استفاده از سرویس FTTH و ارائه فتوکپی کارت ملی نسبت به دریافت خدمات مذکور اقدام کنند.

هزینه استفاده از خدمات مذکور پس از فراهم کردن زیر ساخت‌ها توسط مخابرات و کاربران نیز صرفا براساس طرح‌های متنوع فروش شرکت مخابرات خواهد بود که دراین بسته‌ها از ترافیک ماهانه ۵گیگابایت و سرعت اسمی ۲تا ۱۶مگابایت با قیمت ۱۴۴هزار تومان تا بسته‌هایی با ترافیک یکساله هزار گیگابایت و سرعت اسمی ۱۶تا بیش از ۱۰۰مگابایت و هزینه ۹۲۰هزار تومان در سال برای کاربران اینترنت پیش‌بینی شده است.

 منبع: همشهری | نویسنده: علی ابراهیمی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا