ارتباطات

کپی‌کاری اپراتورهای تلفن همراه / بی‌مسئولیتی MVNOها پیشکش!

موبنا – دقیقا یک سال گذشته حاکمیت عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات به سمت ارائه نخستین پروانه‌های «اپراتورهای مجازی تلفن همراه» و البته با تأخیری چشم‌گیر نسبت به دنیا رفت.

هدف از ارائه پروانه‌هایی که در این عرصه با عنوان اختصاری MVNO شناخته می‌شوند، خروج از وضعیت بازار اشباع ارتباطات و فراهم کردن خدمات ارزش افزوده در حوزه تلفن همراه است؛ به عبارت دیگر «وقتی اپراتورهای تلفن همراه به مرز اشباع می‌رسند و ضریب نفوذشان به سقف نزدیک می‌شود، اپراتورهای مجازی را به عنوان بازوی چابک و کارای خود اختیار می‌کنند و از ظرفیت و پیشنهادهای ویژه‌ای که بر بستر آنها خلق می‌شود، اقدام به رقابت بین اپراتوری و ارائه طرحهای جذاب به مشترکان می‌کنند.»

اپراتورهای مجازی تلفن همراه بدون نیاز به زیرساخت‏های شبکه و با استفاده از بستری که اپراتورهای اصلی تلفن همراه در اختیارشان می‏گذارند، به ارائه خدمات به کاربران می‏پردازند و نیازی به دریافت مجوز طیف فرکانسی ندارند.

بی‌مسئولیتی اپراتورهای مجازی در برابر مشترکان تلفن همراه

این اپراتورها معمولا در بحث «مشتری‌مداری»، «ارائه خدمات نوین»، «تعرفه‌های جذاب»، «چابکی در ساختار» یک گام جلوتر از اپراتورهای اصلی هستند اما متأسفانه در کشور ما هنوز اقدام جدی و تجاری از سمت این اپراتورها شاهد نبودیم و ظاهرا همچنان درصدد برنامه‌ریزی برای نوع فعالیت‌شان در این بازار وسیع و پرریسک هستند.

با توجه به این چالش بزرگ طی گزارشی با عنوان «بی‌مسئولیتی اپراتورهای مجازی در برابر مشترکان تلفن همراه» به بررسی آسیب‌های حاکم بر این حوزه پرداختیم.

در آن گزارش که بـادیجی پرداخت جامعی انجام داد، گفته شد که «با گذشت یک سال از شروع فعالیت نخستین اپراتور مجازی تلفن همراه، اقدام چشم‌گیری از سوی فعالان این حوزه به چشم نمی‌خورد و رفتارشان بیشتر شبیه به «راه رفتن در تاریکی» می‌نماید.»

بنابراین بیشتر به نظر می‌رسد که شرکت‌های دارنده پروانه MVNO منتظر فعال شدن شرکت‌های رقیب‌شان و کپی‌برداری از سبک رفتاری آنها هستند.

حال فارغ از آن گزارش، اکنون با رویه‌ای در بازار ارتباطی کشور مواجه هستیم که گویا اپراتورهای اصلی ارتباطی نیز به کپی‌کاری از یکدیگر افتاده‌اند و خلاقیت‌شان فروکش کرده است.

با توجه به اینکه طرح ملی «ترابردپذیری شماره‌های همراه» نیز همچون «فعال شدن پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه» سال گذشته اجرایی شد تا مشترکان موبایل بتوانند شماره‌شان را به هر اپراتوری که علاقه‌مند هستند جابجا کنند، کپی‌کاری اپراتورهای موبایل از یکدیگر رواج یافت.

کپی‌کاری اپراتورهای اصلی تلفن همراه از یکدیگر!

به جای اینکه اپراتورها همسو با اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، به فکر ارائه خدمات نوین و جذابی برای حفظ مشترکان و البته جذب مشترکان دیگر اپراتورها باشند، به کپی‌کاری از یکدیگر روی آورده‌اند.

«ترابردپذیری شماره‌ها» قابلیت جذابی برای مشترکان دائمی اپراتورهاست؛ زیرا این قبیل مشترکان به دلیل داشتن ودایع در اپراتورها معمولا رغبت‌شان نسبت به کسانی که سیم‌کارت اعتباری دارند به ترک اپراتور کمتر است لذا ترابردپذیری این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا در هر شرایطی که از خدمات اپراتور خود ناراضی شدند، بدون هیچگونه دغدغه‌ای شماره‌شان را به اپراتور دیگر منتقل کنند.

حال با توجه به اینکه «مشترکان دائمی» خودشان امتیازی برای اپراتورها محسوب می‌شوند اخیرا اجرای برخی طرح‌های مشابه از سمت اپراتورهای مختلف به چشم می‌خورد تا شاید به این واسطه بتوانند مشترکان دیگر اپراتورها را بربایند.

همراه اول از آذر ماه سال ۱۳۹۲ در راستای «تشویق مشترکان دائمی به پرداخت به موقع قبوض‌شان»، طرحی را اجرا کرده که این امکان را می‌دهد تا کلیه مشترکان دائمی اگر قبض پایان دوره هر ماه را تا ۲۰ام ماه به‌صورت غیرحضوری پرداخت کنند، یک روز مکالمه رایگان درون شبکه هدیه می‌گیرند.

این طرح که با عنوان «شتاب در پرداخت» شناخته می‌شود با کددستوری *۱۰*۱۱۵۱# فعال می‌گردد.

به گزارش بادیجی، حال ظاهرا اپراتور دوم ارتباطی نیز طرح مشابهی را برای مشرکان دائمی‌اش (آی‌سیمی‌ها) اجرا کرده است.

ایرانسل اعلام کرده «با پرداخت صورتحساب خود تا روز بیستمِ ماه صدور قبض، از یک روز مکالمه ایرانسلی رایگان و یک روز اینترنت نامحدود رایگان بهره‌مند شوید.»

عملا رقابت منجر به پویایی و نوآوری می‌شود و انتظار می‌رود اپراتورهای اصلی کشور با در اختیار داشتن تمامی ابزارهای رقابتی، الگویی برای تازه واردان (اپراتورهای مجازی) باشند نه اینکه خودشان با کارهای تقلیدی، زمینه‌ای برای کور شدن ابداعات و نوآوری‌های اپراتورهای نوپا باشند.

 منبع: بادیجی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا