شرکتهای چینی فقط فروشنده خودرواند نه پشتیبان!

نیکآئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، با انتقاد از عملکرد شرکتهای چینی در بازار خودرو ایران گفت: به نوعی شرکت چینی فقط خودرو به مردم فروخته است اما در بخش تامین قطعات برنامه منسجمی ندارد. امروز ما در تامین قطعات یدکی خودروهای چینی با مشکلات جدی روبرو هستیم.
به گزارش بهروزترینها؛ علیرضا نیکآئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، با اشاره به مشکلات مربوط به تأمین قطعات یدکی خودروها، بیان داشت: در بخش خودروهای داخلی مشکل چندانی برای تأمین قطعات وجود ندارد، اما متأسفانه کیفیت برخی از قطعات پایین است، و همین امر موجب شده که مردم به صورت روزانه مشکلات متعددی در استفاده از خودروهای خود تجربه کنند.
وی در ادامه به کمبود قطعات یدکی خودروهای چینی پرداخت و افزود: شرکتهای چینی عملاً فقط خودرو به مردم فروختهاند و هیچ برنامه منسجمی برای تأمین قطعات ارائه نکردهاند. امروز ما در بازار با مشکلات جدی در تأمین برخی لوازم یدکی خودروهای چینی، بهویژه قطعات برقی و سنسورها، مواجه هستیم.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو همچنین تأکید کرد: قیمت برخی از لوازم یدکی خودروهای چینی به دلیل تنوع زیاد، بسیار بالا رفته است. در این میان، حضور قطعات تقلبی در بازار نیز مشکلات را دوچندان کرده است. اجرای کدهای شناسه کالا میتواند در جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و تقلبی به کشور تأثیر بسزایی داشته باشد.
وی همچنین گرانی و کمبود قطعات را به عواملی مانند سیاستهای ارزی و وارداتی مرتبط دانست و گفت: لازم است دولت، مونتاژکنندگان خودروهای چینی را ملزم به تأمین قطعات اصلی و باکیفیت به مقدار کافی کند تا نیاز مشتریان تأمین شود. از سوی دیگر، تغییرات در سیاستهای تخصیص ارز میتواند در کاهش هزینهها و بهبود دسترسی به قطعات مؤثر باشد.
نیکآئین درباره تأثیر نرخ ارز بر قیمت قطعات نیز افزود: افزایش قیمت ارز در سالهای اخیر باعث شده است که قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی بهطور چشمگیری افزایش یابد. این وضعیت فشار زیادی بر مصرفکننده وارد کرده و حل این مشکل به هماهنگیهای همهجانبه در دولت و بازار نیاز دارد.