اخبار برگزیدهاقتصاد ایرانبازارخودرو

فرار سرمایه و خروج ارز؛ زنگ خطر برای اقتصاد دانش‌بنیان قطعه‌سازی

رضایی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، با تأکید بر اهمیت راهبردی صنعت قطعه‌سازی گفت: «این صنعت نه‌تنها بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین زنجیره تأمین دنیاست، بلکه سرمایه دانش، تکنولوژی و نیروی انسانی کشور محسوب می‌شود. اگر امروز از این صنعت حمایت هدفمند صورت نگیرد، سرمایه‌های ملی و انسانی به تدریج از دست می‌رود و آینده اقتصاد کشور با خطر مواجه خواهد شد.»

به‌روزترین‌ها| رضا رضایی، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، با اشاره به اینکه امروز صنعت خودرو و قطعه‌سازی، نه فقط در ایران بلکه در سراسر جهان، جایگاه استراتژیکی دارد که کمتر صنعتی به گستردگی، پیچیدگی و نقش‌آفرینی جهانی آن می‌رسد در همایش بین‌المللی صنعت‌خودرو و قطعه‌سازی ایران بیان داشت: «این صنعت امروز در دنیا پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین زنجیره تأمین را دارد.»

قطعه‌سازی در صدر صنایع سرمایه‌گذار تحقیق و توسعه

این قطعه‌ساز ادامه داد:«گردش مالی صنعت قطعه‌سازی به ۳۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد؛ از این رقم، ۱۹۰۰ میلیارد دلار صادرات است. در بخش تحقیق و توسعه، ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که بعد از این صنعت، IT و داروسازی است و این صنعت در سطح نخست قرار دارد.»

وی با اشاره به دستاوردهای راهبردی این بخش اضافه کرد: «قطعه‌سازی عامل اشتغال پایدار، توسعه اقتصاد کلان و صادرات کشور است. حتی مالیات‌دهی قطعه‌سازان سهم مهمی در درآمدهای دولت ایفا می‌کند.»

رضایی وضعیت کشورهای همجوار را یادآور می‌شود: «در حالی‌که ترکیه هم‌اکنون سالانه بین ۲۵ تا ۲۸ میلیارد دلار قطعه خودرو صادر می‌کند–یعنی معادل نیمی از کل صادرات غیرنفتی ایران–در دهه گذشته با مدیریت بهره و زیرساخت، اقتصاد خود را ارتقا داد. امروز این کشور باوجود ضعف‌ها، در منطقه رأس قرار دارد.»

به‌زعم رضایی، ایران با ظرفیت‌های غنی انسانی و سرمایه دانشی هنوز به جایگاه شایسته نرسیده است. وی با انتقاد از ناترازی‌ها تصریح کرد: «سال ۱۳۷۰ صنعت قطعه‌سازی رسماً شکل گرفت و امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ناترازی در تمامی بخش‌ها حکمفرماست؛ این در حالی‌ست که رهبر انقلاب در یازده سال گذشته نامگذاری سال‌ها را بر مبنای حمایت از تولید قرار داده‌اند، اما هنوز نارسایی‌های ساختاری باقی مانده‌اند.»

رضایی نسبت به تهدید فرسایش سرمایه انسانی صنعت هشدار داد: «نیروهای انسانی قطعه‌سازی آرام‌آرام از این صنعت می‌روند و ضعف برنامه آزمایشگاهی وضعیت را بدتر کرده است.»

وی تصمیم اخیر دولت در کاهش تعرفه واردات خودروهای بنزینی به ۲۰ درصد را مورد انتقاد قرار داده و پرسید: «آیا این تصمیم در چنین شرایطی درست است؟ صنعت قطعه و خودرو می‌تواند بزرگ‌ترین پیشران توسعه کشور باشد، اما با این روند، آینده‌ای مبهم در انتظار ماست.»

خطر دلالی و ضرورت حمایت واقعی از صنعت

این فعال صنفی با یادآوری سال‌های اوج صادرات خودرو، نقش‌آفرینی قطعه‌سازان را حیاتی دانست و ادامه داد: «زمانی که می‌گفتند خودرو کیلویی چند، ما صادرات داشتیم و هم‌اکنون هنوز مدل‌هایی مانند پراید، سمند و پژو در بازارهای منطقه فعال‌اند. اگر همان راه را ادامه می‌دادیم، امروز حتی ۳۰ میلیارد دلار صادرات برایمان دست‌یافتنی بود.»

رضایی قطعه‌سازی را سرمایه تکنولوژیک و دانشی کشور معرفی کرده و از نقش نمایشگاه‌های تخصصی در رونمایی از نوآوری‌ها سخن گفت: «این صنعت را باید جدی گرفت، کافی است از آن حمایت واقعی شود. در غیر این صورت، دلالان سود اصلی را خواهند برد و صنعت متضرر خواهد شد.»

وی ادامه داد: «قطعه‌سازی توان تأمین یک و نیم تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو را دارد؛ اگر چه برخی پلتفرم‌ها قدیمی هستند، اما دانش و ظرفیت توسعه وجود دارد.»

به گفته رضایی، واگذاری مدیریت مجموعه‌های بزرگ مانند سایپا به متخصصان و اهل فن می‌تواند موجبات ارتقای اقتصادی و مدیریتی صنعت را فراهم کند: «هوش مصنوعی به اتکای نیروی انسانی داخلی می‌تواند به صنعت کشور نفوذ کند؛ اما تنها با حمایت و تأمین زیرساخت‌ها.»

در پایان، رضایی بی‌ثباتی سیاست‌های حمایتی و ضعف در تنظیم‌گری را بزرگ‌ترین موانع مسیر توسعه عنوان می‌کند و تأکید دارد: «صنعت قطعه‌سازی و خودرو در ایران سرمایه ملی و نیروی محرکه اقتصاد است؛ حمایت هدفمند، کاهش ریسک و تقویت دانش‌بنیان‌ها، لازمه عبور از وضع موجود است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا