توسعه دفاتر ICT روستایی باعث توسعه دانش‌محور کشور می‌شود

سید علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص توسعه مراکز ICT روستایی اظهار داشت: در حال حاضر شاهد افتتاح این دفاتر در بسیاری از روستاها هستیم که گامی مهم در ورود روستاها به عرصه فناوری‌های جدید محسوب می‌شود.
نماینده مردم نیشابور افزود: با توجه به قابلیت‌های این دفاتر و اهمیتی که برای زندگی مردم روستا خواهند داشت توسعه کیفی و کمی مراکز ICT روستایی باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد و زنجیره روستا،‌ شهر، استان و کشور می‌تواند حلقه وصلی در زمینه توسعه آگاهی محور و دانش‌محور کشور باشد.
وی افزود: علی‌رغم اهمیت این مساله تاکنون اقدامات چندانی در زمینه فرهنگ‌سازی در مورد خدمات و قابلیت‌های دفاتر ICT روستایی صورت نگرفته است.
حسینی، کوچک و محدود بودن جوامع روستایی را یکی از قابلیت‌های این طرح برشمرد و گفت: این ویژگی سبب می‌شود در عرض کمتر از یک ساعت تمام روستاها از یک اتفاق با خبر شوند و این شروع مثبتی برای گسترش فعالیت‌های دفاتر خدمات ارتباطی روستایی است.
وی به کاستی‌های این دفاتر اشاره کرد و ادامه داد: این دفاتر نیاز به نیروی انسانی ماهر و زبده دارند که در حال حاضر این مهم به طور کامل محقق نشده و نیروی کار مناسب برای بعضی دفاتر گزینش نشده‌اند.
نماینده مردم نیشابور خاطرنشان کرد: علاوه بر خدماتی که در حال حاضر در این مراکز ارائه می‌شوند، خدمات بسیاری که قابل پوشش دهی در این دفاتر هستند شناسایی شده اما تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده‌اند.
حسینی بر لزوم ایجاد توازن بین امکانات و توقعات در بحث فرهنگ‌سازی تأکید کرد و گفت: در فرهنگ‌سازی باید توقعی متناسب با امکانات موجود برای مردم ایجاد شود.
وی ادامه داد: اگر نتوانیم همراه با ایجاد توقع، امکانات لازم از جمله تجهیزات، فضای مناسب و نیروی انسانی ماهر را فراهم کنیم شاهد نتیجه عکس در فرآیند این فرهنگ‌سازی‌ خواهیم بود، از این رو توجه به برقراری موازنه صحیح بین توانایی‌ها و توقعات ایجاد شده بسیار حساس و مهم است.
به گزارش فارس در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی و آشنایی بیشتر مردم و مسئولان با پتانسیل‌های این دفاتر اولین کنفرانس ICT روستایی با شعار «ICT روستایی، راهبردی برای توسعه و عدالت» تیرماه سال جاری در شهر مشهد برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا