نگاهی به وضعیت راه‌اندازی 10 هزار دفتر ICT روستایی در کشور

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در راستای تحقق عدالت محوری و بهره‌برداری روستاها از نعمت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و با همکاری دولت مقرر شد 10 هزار دفتر ICT روستایی در برنامه چهارم توسعه در برنامه وزارتخانه قرار بگیرد که این کار با هماهنگی پست، پست‌بانک و مخابرات کشور عملیاتی می‌شود.
تحقق عدالت اجتماعی با دولت الکترونیکی
تحقق عدالت اجتماعی و پاگیری دولت الکترونیکی از اهداف مهم این طرح بود که وزارت ارتباطات، شرکت مخابرات ایران، پست و پست بانک نهایت تلاش خود را برای انجام این وظیفه مهم انجام دادند.
20 میلیون تومان هزینه ایجاد دفتر ICT روستایی
وزارت ارتباطات باید حدود 10 هزار دفتر را در این رابطه آماده بهره‌برداری کند که هزینه ایجاد هر دفتر ICT روستایی 20 میلیون تومان و هزینه جاری ماهانه آن 700 هزار تومان است.
در سال‌های گذشته برای روستاها در این عرصه حدودا 50 میلیارد تومان اعتبار دیده شده و از مبلغ هر تلفن‌ همراهی که ثبت‌نام می‌شود، 50 هزار تومان اعتبار برای روستاها کنار گذاشته می‌شود و با این حساب، اعتبار روستایی تامین می‌شد.
ظاهرا قرار بود که در برنامه‌ی چهارم توسعه، ‌20 هزار روستا مجهز به خدمات ارتباطات و تا نیمه‌ی سال ‌84، ‌10 هزار روستا در کل کشور به فن‌آوری اطلاعات مجهز شود.
برات قنبری – کارشناس فن‌آوری اطلاعات – معتقد است: نگرش ما به فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان یک رویکرد توانمندسازی است و به عنوان توسعه دهنده‌ی دیگر بخش‌ها تلقی می‌شود.
ICT زمینه‌ساز عدالت اجتماعی
او در زمان تصدی معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات گفته بود: برنامه‌ی چهارم توسعه، کماکان بر مبنای ‌70 درصد ارتباطات و ‌30 درصد فن‌آوری اطلاعات خواهد بود و بر اساس چشم انداز دیده شده در برنامه‌ی پنجم توسعه با هزینه‌ی اعتبار ‌40 هزار میلیارد تومان، ‌30 درصد ارتباطات و ‌70 درصد فن‌آوری اطلاعات خواهد بود.
به عقیده او وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات موظف است خدمات پایه‌یی ارتباطی را با یک نرخ حمایت شده به هموطنان خود برساند و شاید به همین علت است که معمولا بخش فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات زمینه‌ساز عدالت اجتماعی است و هدف ما این است که امکان دسترسی به اطلاعات برای همه یکسان باشد.
ایجاد 8400 دفتر ICT روستایی
طبق آخرین آمار رسمی تاکنون 8400 دفتر ICT روستایی در کشور ایجاد شده است که از این تعداد حدود 2 هزار دفتر تا پایان سال 85، 3 هزار دفتر در سال 86، 3 هزار دفتر در سال 87 و حدود 200 دفتر در دو ماهه اول سال جاری زیر بار رفتند که امیدواریم ظرف مدت کوتاهی این عدد به 10 هزار دفتر برسد.
ناصر یوسف‌پور – عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران – در این باره اظهار کرد: ایجاد دفاتر ICT روستایی، در برنامه پنج ساله چهارم توسعه جزو تکالیف وزارت ICT دیده شده است.
ارائه خدمات اطلاعات و امکان بهره‌برداری از بانک‌های مهم اطلاعاتی از روستا و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات برای عموم یکی دیگر از اهداف طرح محسوب می‌شود؛ در سال گذشته حدود 8 میلیون قبض آب، برق، تلفن و غیره که توسط روستاها باید پرداخت می‌شد به دلیل وجود دفاتر ICT روستایی در همان جا انجام شد.
هزینه سرمایه‌ای و جاری هر دفتر فعلا از طرف وزارت ICT و شرکت مخابرات ایران تامین می‌شود و مسوولان امیدوارند با ارائه امکاناتی که این دفاتر به مردم می‌دهند بتوان سایر دستگاه‌ها را در این دفاتر سهیم و خود دفاتر نیز خود کفا شوند.
130 میلیارد تومان سرمایه روستاییان در دفاتر ICT
بنا بر اعلام مسوولان در حال حاضر حدود یک میلیون و 400 هزار حساب بانکی توسط روستاییان در دفاتر ICT روستایی وجود دارد که حدود 130 میلیارد تومان سرمایه روستاییان در آن‌ها بوده و نقدینگی دفاتر ICT روستایی است که این موضوع طبیعتا به تسریع گردش پولی در کشور منجر می‌شود و این پیشرفت کشور را به دنبال دارد.
دفاتر ICT روستایی می‌توانند دارای پتانسیل‌ و توانایی بسیار بالایی باشند و سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها هم با ارائه خدمات خود از این طریق به روستاییان در هزینه‌ و وقت خود نیز صرفه‌جویی زیادی خواهند داشت و از طرفی رضایت روستاییان نیز در دریافت خدمات به راحتی و با سرعت نیز وجود خواهد داشت، بنابراین این موضوع خود به نفع دستگاه‌ها و از طرفی به نفع روستاییان است که اطلاعات را به موقع داشته باشند.
در هر حال باید دید انجام طرح دفاتر ICT روستایی به‌عنوان زمینه‌ساز ایجاد جامعه‌ی اطلاعاتی روستایی بر اساس فرهنگ ملی، به منظور تبیین محیطی مناسب برای کار و زندگی در روستاها چگونه اجرایی می‌شود که دیگر شاهد فاصله‌ی عمیق محیط های شهری و روستایی از یک سو و فاصله‌ی دیجیتالی با جهان توسعه یافته از سوی دیگر نباشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا