ایران با داشتن وضعیت آب و هوایی چهارفصل خود پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی دارد و برخی از آمارها در گمرک خبر از صادرات بالای محصولات کشاورزی را میدهد.
در این میان تولید خرما در جهان باتوجه به اینکه برخی کشورها توان تولید آن را ندارند و تنها از کشورهای دیگر صادرات را انجام میدهند از اهمیت ویژهای برخوردار است.
گفتنی است ایران در کنار کشورهای عراق، پاکستان، تونس و عربستان به عنوان عمدهترین صادرکنندگان خرمای جهان است و از این جهت ارز قابل توجهی نصیب کشور میکند.
خرما در بین محصولات باغی با سهم ۱۰ درصد از کل سطح باغهای کشور، بعد از پسته و انگور در رده سوم تولید باغی محصولات قرار دارد که در حال حاضر در ۱۴ استان کشور کشت میشود و حدود ۴۰۰ رقم مختلف آن شناخته شده است.
همچنین کشورهای الجزایر، مصر، ایران، پاکستان، عربستان و سودان بهعنوان عمدهترین مصرفکنندگان خرما در جهان معرفی شدهاند که مصرف سرانه آنها از حداقل ۲.۵ کیلوگرم در پاکستان تا حداکثر ۳۵ کیلوگرم در عربستان متغیر است.
برخی آمارها حاکی از آن است که میانگین مصرف خرما در ایران در سالهای ۹۱ – ۱۳۸۰ بین ۱۰ تا ۱۱ کیلوگرم به ازای هر نفر بوده است و در کنار مصرف بالای خرما در داخل کشور حجم عظیمی از تولید به خارج از کشور صادر میشود.
طبق آمار گمرک در شش ماهه نخست سال ۹۵، بیش از ۶۹ هزار تن خرما به کشورهای مختلف صادر شده که براساس آن ۷۹ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۳۰۸ دلار، ارز نصیب کشور کرده است.
گفتنی است که ارزش ریالی این میزان صادرات بیش از ۲۴۲ میلیارد تومان در آمار گمرک ثبت شده است.
براساس این گزارش خرمای ایرانی به بیش از ۷۰ کشور جهان صادر شده است که در این میان میتوان به کشورهای امارات متحده عربی، استرالیا، کانادا، آلمان، سوئد و فرانسه اشاره کرد.
طبق آمارهای منتشر شده از سوی دفتر تبدیلی وتکمیلی بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۱، در کشور تعداد ۲۳۱ واحد فعال جهت درجهبندی، بستهبندی و فرآوری خرما با ظرفیت تولید ۴۲۳ هزار تن خرما وجود دارد که اکثر این واحدها در استانهای خرما خیز کشور است.
لازم به ذکر است که فرآوردههای صنعتی خرما شامل شیره خرما، شهد خرما، قند مایع، سرکه، خمیر خرما، فرآوردههای تخمیری خرما و نوشابه خرما است که درحال حاضر در کشور تولید میشود اما بیشتر خرما تولیدی به صورت تازه به کشورهای دیگر صادر میشود.
همچنین بخش عظیمی از صادرات خرما به امارات متحده عربی دوباره صادر میشود، بدینمعنی که خرما را با بستهبندیهای بزرگ و سنتی از دیگر کشورها ازجمله ایران وارد کرده و با بستهبندی و صادرات مجدد آن با قیمت بالاتر، ارزش افزوده صادرات این محصول را نصیب خود میکند.
منبع: میزان