احتمال رفع تحریم دلاری ایران پس از انتخابات آمریکا
موبنا – مدیرعامل شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت، این شرکت انتظار دارد تا اواسط سال آینده میلادی، موقعیت تجاری از دست رفته خود به دلیل تحریم های غرب را مجددا باز یابد.
محمد سعیدی، در حاشیه یک کنفرانس حمل و نقل دریایی در کپنهاگن به رویترز گفت: (از زمان لغو تحریم ما) مشکلات گام به گام حل شده اند، بسیاری از محدودیت ها و تنگناها برطرف شده است. من فکر می کنم حداکثر تا اواسط ۲۰۱۷ همه چیز به حال عادی باز خواهد گشت.
وی ابراز امیدواری کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده آمریکا محدودیت ها در زمینه معاملات دلاری برداشته شود.
سعیدی گفت: این یکی از تعهدات آمریکا بر اساس توافقی است که ما در ژانویه سال گذشته امضا کردیم… این یک تعهد کاملا مشخص از جانب دولت آمریکاست.
بانک های آمریکایی بر اساس قوانین تحریمی دولت آمریکا همچنان از تجارت با ایران منع شده اند. بانک های اروپایی نیز به دلیل ممنوعیت انجام تراکنش های دلاری با ایران از طریق سیستم مالی آمریکا، با مشکلاتی مواجه اند.
کاهش حجم تجارت جهانی در کنار فراوانی کشتی ها موجب شده تا صنعت کشتیرانی تانکری با افت مواجه شود، اما سعیدی گفته، فضای پس از تحریم ها موجب شده تا خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه ناوگان خود با ۱۵۶ کشتی شود.
وی افزود: ما در حال مذاکره با برخی از شرکت های تعمیرکننده کشتی و برخی سازندگان کشتی هستیم و امیدواریم این مذاکرات در طی ۳ تا ۴ ماه آینده منجر به تصمیماتی مشخص شوند.
افت صنعت کشتیرانی، شرکت خطوط کشتیرانی کانتینری هانجین کره جنوبی را ناگزیر کرد تا در ماه اوت از این صنعت کنار بکشد و محموله های این شرکت به ارزش ۱۴ میلیارد دلار در بنادر باقی بماند.
سعیدی گفت، اعلام ورشکستگی شرکت هانجین اندکی بازار را برای خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهتر کرده است، زیرا اکنون مشتریان (هانجین) در حال نزدیک شدن به ما برای ارسال کالاهایشان از کره جنوبی و چین به ایران هستند.
وی پیش بینی کرد که با توجه به صدور محصولات پتروشیمی به اروپا و در عین حال نیاز ایران به صنایع سنگین و ماشین آلات و نیروگاه ها و تولید برق و تکنولوژی های جدید وارداتی از حوزه اروپا، حجم مبادلات تجاری بین ایران و اروپا در سال آینده شاهد رشد قابل توجهی باشد.
سعیدی به طور کلی آینده این بازار دشوار را مثبت ارزیابی کرد.
وی گفت: ما با چالش هایی مواجه بوده ایم. ظرفیت بیش از حد موجود در بازار یکی از این چالش هاست. قیمت پایین و کم بودن کرایه بار مشکل دیگر است… اما به طور کلی من خوش بین هستم.
وی از اظهارنظر در این باره که آیا خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام به خرید کشتی های شرکت هانجین خواهد کرد یا نه خودداری کرد و گفت، ادغام برنامه ریزی شده دو شرکت کانتینری دیگر یعنی هاپاگ لوید و یو ای اس سی بر حجم فرصت های تجاری موجود در خاورمیانه تاثیر نمی گذارد. آنها ظرفیت خودشان را دارند و ما ظرفیت خودمان را. ما چالشی در این زمینه نداریم. قبل از تحریم ها ما ارتباط خوبی با بانک های اروپایی داشتیم و آنها بسیاری از پروژه ها را تامین مالی می کردند… پس از تحریم ها دیگر اثری از آنها نیست.
منبع: تسنیم