ارتقاء و تولید نسل جدید موتورهای توربوشارژ و تنفس طبیعی ملی
موبنا – محمد زالی گفت: شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) با هدف کاهش مصرف سوخت و آلودگی اروپا 5، بدون استفاده از مشاور خارجی و با تکیه بر توانمندی خود در حال توسعه نسل جدید موتورهای ملی موسوم به EF7 پلاس است که پس از صحه گذاری در مرحله تولید آزمایشی به مرحله تجاری سازی خواهد رسید.
وی با بیان این که نمونههای آزمایشگاهی این موتور، آزمونهای تاییدیه اهداف را با موفقیت گذرانده افزود: پیشبینی میشود، در شهریورماه سال آینده این موتورها به تولید انبوه برسد.
زالی تصریح کرد: با اینکه موتورها دارای فن آوری پیشرفته و جدید هستند، بیشترین استفاده از توانایی سازندگان داخلی و سرمایه گذاری قبلی شده است. وی توسعه موتور گازسوز منطبق بر راهبرد سوخت کشور را از مهم ترین مسیرهای برون رفت از شرایط آلایندگی ناشی از احتراق موتور خودروها دانست و گفت: با توجه به منابع وسیع گاز در کشور می توان با توسعه موتورهای گازسوز گام بزرگی برای کاهش ذرات معلق هوا برداشت.
مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو ادامه داد: ایران خودرو در طراحی موتور پایه گاز سوز در دنیا پیشگام بوده و کشورهای دیگر با الگوبرداری از موتور پایه گازسوز ایران خودرو بهبودهایی در موتورهای خود ایجاد کرده و با سرمایه گذاری روی کفی، کارایی این خودروها را افزایش داده اند. افزایش حجم مخزن و امکان پیمایش تا 600 کیلومتر از جمله این بهبودها بوده است.
وی جلوگیری از بخش بزرگی از قاچاق بنزین را از نتایج استفاده از خودروهای گازسوز عنوان کرد و گفت: این اقدام توسط دولت روسیه اولویت راهبرد سوخت شده است. وی تاکید کرد: دولت با هزینه کمی از محل جلوگیری از این قاچاق در حمایت از طراحی خودروی گازسوز با پیمایش 500 کیلومتر با یکبار سوخت گیری می تواند نقش مهمی را ایفا کند.