اخبار برگزیدهسلامتعلم و دانشفناوریفناوری های نوینفیدفید برتر

دانشمندان ژاپنی یک صورت رباتی با پوست زنده ساختند!

به‌روزترین‌ها| دانشمندان ژاپنی نوع جدیدی از ربات را تولید کرده‌اند که صورتی با پوست زنده دارد. همین موضوع نشان می‌دهد که چگونه اندروید‌ها در آینده می‌توانند بسیار واقعی به نظر برسند.

این ربات پوشیده از پوست که توسط تیمی در دانشگاه توکیو توسعه یافته، دارای صورتی بر پایه سیلیکون است که حرکت می‌کند و با منقبض و منبسط شدن حالات چهره را نشان می‌دهد.

توسعه و جزئیات فنی

البته خود پوست از همان بافت زنده‌ای تشکیل شده که بدن انسان را پوشش می‌دهد. در این رابطه محققان اعلام کرده‌اند که پوست با سلول‌های پوست انسان فعال شده که رشد می‌کند تا یک اپیدرم واقعی (لایه شاخی) با منافذ و بافت شبیه به پوست واقعی ایجاد کند.

شوجی تاکئوچی استاد دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم اطلاعات و فناوری دانشگاه، در این باره گفت: ما این را به عنوان یک اثبات مفهوم ایجاد کردیم تا نشان دهیم چه چیزی با زیبایی طبیعی پوست انسان و یک بدن مکانیکی ممکن است.

نمایش طبیعی حالات چهره

صورت ربات می‌تواند حالات طبیعی مانند باز و بستن چشم‌ها، گره کردن ابروها و حتی لبخند زدن یا اخم کردن را نشان دهد. تاکئوچی در این باره اضافه کرد: هدف این پروژه دستیابی به یک سطح جدید از تعامل انسان-ربات با فراتر رفتن از مصنوعی بودن و آوردن بیولوژی پوست به ساخت ربات‌ها بود.

محققان اعلام کرده‌اند که این تکنولوژی جدید می‌تواند کاربردهای متنوعی از تمرینات پزشکی تا ربات‌های سرگرمی داشته باشد. اما اذعان داشتند که این تکنولوژی، سوالات پیچیده اخلاقی بسیاری را در رابطه با روابط بین انسان‌ها و ماشین‌ها را مطرح می‌کند.

تاکئوچی گفت: ما در تلاش نیستیم که یک انسان کاملاً شبیه‌سازی شده ایجاد کنیم. این فقط نمایش اولیه ما بود. مطمئنم که در آینده، این نوع تکنولوژی پیشرفت خواهد کرد و در کاربردهای واقعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کمک تکنولوژی جدید به آینده سلامت دنیا

همانطور که گفته شد، به نظر می‌رسد خلق ربات هایی با پوست زنده در آینده می‌تواند تاثیرات بسیار مهمی بر سلامت جهان داشته باشد. همچنین این ربات‌ها می‌توانند در راستای آموزش پزشکان و دانشجویان پزشکی مورد استفاده قرار گیرند و از حجم خطاهای پزشکی تا حد قابل توجهی بکاهند.

به خصوص که آن‌ها می‌توانند با شرایط واقعی‌تر و بدون خطرات مربوط به بیماران انسانی، به تمرین‌های خود ادامه دهند. همچنین، تکنولوژی پوست زنده می‌تواند به توسعه پروتزهای پوستی و درمان‌های ترمیمی برای افرادی که دچار سوختگی‌های شدید یا آسیب‌های پوستی شده‌اند، کمک کند.

با استفاده از این تکنولوژی، مطالعات مرتبط با سلامت پوست و درمان‌های پیشرفته بهبود می‌یابد و در کل می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی بیماران کمک شایانی کند.

تحولاتی که می‌تواند مخالفت عده‌ای را برانگیزد

با این تفاسیر محصول جدید ژاپنی‌ها می‌تواند انقلابی بزرگ در حوزه سلامت ایجاد کند. هرچند که هنوز این پوست زنده آنطور که در تصاویر دیده می‌شود ظاهری شبیه به پوست انسان ندارد اما آینده این حوزه را می تواند به طور کلی متحول سازد.

تحولی که در کنار مزایای بسیار آن، شاید از دیدگاه برخی نیز، چندان مورد قبول نباشد. بنابراین عجیب نیست در آینده نزدیک مخالفت هایی با ادامه تحقیقات این چنینی صورت گیرد.

همچنین تولید پوست زنده به محققان این امکان را می‌دهد که فناوری‌های زیستی پیشرفته‌تری را توسعه یابند. این موضوع می‌تواند به کشف‌های جدید در زمینه علوم پزشکی و زیست‌فناوری منجر شود.

علاوه بر این نباید فراموش شود که با وجود پوست زنده، می‌توان برخی آزمایش‌ها را که به‌طور سنتی روی حیوانات انجام می‌شود، روی ربات‌ها انجام داد. این موضوع می‌تواند کمک بزرگی به کاهش استفاده از حیوانات در تست‌های آزمایشگاهی و پژوهشی کند.

به طور کلی روشن است که تولید پوست زنده می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر علم، فناوری و جامعه انسانی داشته باشد. با این حال، همانطور که پیش‌تر ذکر شد، مسائل اخلاقی و اجتماعی مربوط به این تکنولوژی نیز باید به دقت مورد توجه قرار گیرد تا استفاده از آن به بهترین شکل ممکن انجام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا