اخبار برگزیدهسلامتفیدفید برتر

رسانه‌ها؛ واسطه‌ای برای نگهداشت سلامت مردم

رسانه‌ ها نقشی حیاتی در ارتقای سواد سلامت و آگاهی‌ بخشی به جامعه ایفا می‌ کنند. آنها می‌ توانند با گزارش‌ های دقیق و مستند، از واقعیت‌ های حوزه سلامت پرده برداری کرده و رابطه بین مردم و جامعه پزشکی را تقویت کنند.

به‌روزترین‌ها| در حالی که پزشکان در سراسر کشور، مخصوصاً در مناطق محروم، به ارائه خدماتی بی‌ نظیر مشغول‌ اند، توجه رسانه‌ ها می‌ تواند این تلاش‌ ها را به تصویر بکشد و قدردانی عمومی را افزایش دهد.

از سویی دیگر، چالش‌های موجود در بخش بهداشت و درمان، مانند کمبود نیروی انسانی یا مشکلات ناشی از سیاست‌های نادرست، نیازمند بازتاب مناسب در رسانه‌ها هستند تا راه‌حل‌های مؤثرتری برای آنها یافت شود. در این میان، رسانه‌ها می‌توانند به‌عنوان پل ارتباطی بین جامعه و فعالان حوزه سلامت عمل کنند و به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک شایانی کنند.

رسانه‌ها؛ واسطه‌ای برای نگهداشت سلامت مردم

در این رابطه محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در نشستی خبری که با موضوع سلامت برگزار شد بیان داشت: یکی از اصلی ترین بخش های مهمی که خبرنگاران باید ورود کنند بحث تثویت سواد سلامت در جامعه است. در این راستا، خود مراقبتی یک اصل و اولویت کار خبری و رسانه است.

وی افزود: انتشار درست خبر از حوزه سلامت می تواند جایگاه و وضعیت جامعه پزشکی و سلامت کشور را به جامعه و مسئولان به درستی نشان داد.

تصویری‌ سازی خدمات پزشکی؛ تضمین کننده سلامت مردم

رئیس زاده به ضرورت توجه به جامعه پزشکی فعال در مناطق محروم و خدماتی که برای ارتقای سلامت مردم ارائه می دهند اشاره کرد و گفت: شمار بسیاری از افراد هستند که در حوزه های علوم پایه، بهداشت، در رشته های غیر بالینی و درمان کشور با جان و دل زحمت می کشند و خدمت می کنند. همچنین تعداد زیادی از کسانی که در مناطق محروم و نقاط صفر مرزی در شهرها و روستاهای محروم به عنوان طرح و مقیم خدمت رسانی می کنند متاسفانه زحماتشان دیده نمی شود و درباره شان اطلاع رسانی ضعیف است.

رئیس زاده: مطالعات علمی مشخص کرده است که رابطه بین بیمار و پزشک در میزان بهبودی و بازگشت سلامتی تاثیر دارد؛ ارتباطی که اگر با بی توجهی مخدوش شود به بیمار آسیب می زند

وی با اشاره به ضرورت به نمایش درآوردن خدماتی که در حوزه پزشکی در سراسر کشور به مردم ارائه می شود اضافه کرد: توان جامعه پزشکی، ناهنجاری ها، اعتماد بین مردم و نظام پزشکی که رابطه ای مقدس و مهم است که در تامین سلامت مردم نقش دارد را می توان تصویر سازی کرد و به اطلاع مردم رساند.

رئیس زاده ادامه داد: مطالعات علمی مشخص کرده است که رابطه بین بیمار و پزشک در میزان بهبودی و بازگشت سلامتی تاثیر دارد؛ ارتباطی که اگر با بی توجهی مخدوش شود و جای تاسف دارد که این مسئله در برخی از رسانه ها انجام می‌شود می تواند به بیمار آسیب بزند و هرچقدر این رابطه تخریب شود در نهایت مردم هستند که زیان می بینند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: بنابراین نقش رسانه در تصویرسازی از واقعیت، ‌توان، خدمات و مشکلات جامعه پزشکی و تثبیت آن در ذهن مردم؛ بسیار مهم است. بنابراین به اندازه اصل موضوع که جامعه پزشکی زحمت می کشند مهم است. یعنی هرچقدر جامعه پزشکی ما زحمت بکشد، علمی شود و مجهز به پیشرفت های روز دنیا شود، نهادینه کردن آن در ذهن مردم بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: کشف حقیقت و پرداختن درست و بیان آن، همچنین شهامت در اعلام آن وظیفه اصحاب رسانه است؛ کار سختی که در دنیا هم می توان گفت اقدام درست و کشف درست دشوار است.

ارتباط مؤثر بین رسانه و جامعه پزشکی؛ کلید سلامت جامعه

رئیس زاده با اشاره به اینکه منظور از جامعه پزشکی، جامعه ای است که در خدمت سلامت مردم است و طیف گسترده تری از پزشکان را دربر می گیرد بیان داشت: این جامعه باید سامان، به روز و کریم باشد اما اگر اوضاع آن مشوش، تخریب شده و غیره باشد؛ به طور حتم سلامت مردم هم یه همان مقدار تخریب می‌شود.

رسانه‌ها؛ واسطه‌ای برای نگهداشت سلامت مردم

وی افزود: پس این جامعه پزشکی وضعیت فعل، کرامت، جایگاه ، بیان خدمات و توانمندی های علمی اش که باعث حفظ سلامت مردم و آرامش ذهنی مردم در حوزه سلامت می شود همگی در اختیار رسانه است. البته این به بیان این نیست که نارسانی های جامعه پزشکی را نبینیم اما اینکه کدام تصویر قالب شود و یا نه بر عهده رسانه است.  

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: حوزه سلامت کشور و سلامت مردم بدون حضور موثر و تلاش علمی خبرنگاران راه به جایی نخواهد برد. هرچقدر ارتباط بین اصحاب رسانه و نظام سلامت دقیق تر و دلسوزانه تر باشد نفع آن به سلامت مردم می‌رسد. در مقابل هرچقدر ارتباط نادرست و مبتنی بر مسائل شخصی باشد، آسیب زا است و سلامت مردم خسارت می بیند.

وی تاکید کرد: اگر انتقاد درست شکل نگیرد و مبتنی بر دغدغه های جدی نباشد حتی سیاست گذاری ها هم به بیراهه می‌رود و کشور ضرباتی را متحمل خواهد شد که خسارت آن شاید حتی غیرقابل جبران باشد.

ظفرقندی؛ امیدی تازه برای بهبودی حوزه بهداشت و درمان

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص معرفی حمیدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر بهداشت پیشنهادی دولت به مجلس بیان داشت: دکتر ظفرقندی عضو شورای عالی نظام پزشکی بوده و علاوه بر اینکه جراح قلب است اشراف خوبی به حوزه بهداشت و درمان دارد؛ بنابراین ما نیز او را جزو جامعه پزشکی می شناسیم.

رئیس زاده: با توجه به اینکه رئیس دولت چهاردهم نیز از اعضای جامعه پزشکی است؛ انتظار می رود وزیر بهداشت پیشنهادی دولت در حوزه بهداشت و درمان به اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه توجه کند و در تضاد با آنها اقدامی انجام نشود

وی افزود: با توجه به اینکه رئیس دولت چهاردهم نیز از اعضای جامعه پزشکی است؛ انتظار می رود وزیر بهداشت پیشنهادی دولت در حوزه بهداشت و درمان به اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه توجه کند و در تضاد با آنها اقدامی انجام نشود. همچنین پرداختن جدی به بهداشت و درمان و ارتقای سواد سلامت جامعه ضروریست، در این سه سال این حوزه به خصوص در پرداختن جدی به نیروی انسانی مغفول مانده، پرداختن اورژانسی و خارج از دستور برای تامین نیروی انسانی نیاز است.

رئیس زاده به رفع دغدغه های مردم در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: کسی که بیمار می شود نباید دغدغه دسترسی به بستری، دارو، امکانات و هزینه داشته باشد و در عین حال از وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت می خواهیم که به دغدغه های فارغ التحصیلات جوان پزشکی نیز توجه ویژه داشته باشد؛ چرا که خواسته های آن‌ها متفاوت از گذشتگان است و باید به نیازهایشان پاسخ داد.

وی همچنین با تاکید بر به خطر افتادن سلامت مردم با مداخلات غیر مجاز گفت: این مداخلات عملکرد علمی و جامعه پزشکی را به خطر می اندازد و باید به سایت های غیرمجاز تبلیغاتی برخورد جدی شود. البته سازمان نظام پزشکی اقداماتی را در این جهت انجام می دهد.

حال حوزه سلامت خوب نیست

یوسف کاظمی رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به اینکه مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه بهداشت و درمان فرصت خوبی برای بیان مسائل جامعه پزشکی است گفت: متاسفانه امروز جامعه پزشکی کشورمان حال خوبی ندارد و با توجه به سیاست های پوپولیستی که مشابه آن را در چند دهه اخیر شاهد هستیم متضرر شده و شاید نفس های آخر را می کشد.

رسانه‌ها؛ واسطه‌ای برای نگهداشت سلامت مردم

وی با اشاره به مشکلات حوزه سلامت کشور ادامه داد: صنعت بهداشت و درمان که یکی از بزرگترین صنایع کشور بود امروز به واسطه تصمیم های غیرمنطقی و غیرکارشناسی روزهای خوشی را سپری نمی کند. بنابراین انتظارم از رسانه ها، انعکاس واقعی مسائل و مشکلات است.

کاظمی از اصحاب رسانه درخواست کرد که نقاط قوت و اقدامات و تلاش های جامعه پزشکی را در این برهه زمانی بیش از گذشته نشان دهند.

رضا لاری پور معاون فنی و نظارت سازمان نیز در ادامه بیان داشت: شفافیت یکی از ارکان اصلی در حوزه خبررسانی سلامت است و گاها این شفافیت در حوزه خبر محقق نمی شود. به سختی کار در حوزه خبررسانی سلامت واقف هستیم و از خبرنگاران می خواهم انتشار اخبار درست و صحیح از نظام سلامت را دنبال کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا