اخبار برگزیدهسلامت

نگرانی از تاراج سلامت مردم با حذف شرط داروساز بودن از تاسیس داروخانه ها

تغییرات جدید در ضوابط تاسیس داروخانه ها با برداشتن شرط داروساز بودن موجب نگرانی‌ های گسترده‌ ای در حوزه سلامت عمومی شده است؛ به طوری که شرایط برای تاسیس داروخانه توسط افرادی با مدارک تحصیلی مختلف در نظر گرفته شده است که ماهیت داروخانه را بیشتر به یک بنگاه اقتصادی نزدیک کرده است.

به‌روزترین‌ها| شهرام کلانتری رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه برداشتن شرط داروساز بودن از تاسیس داروخانه ‌ها به صلاح سلامت مردم نیست، گفت: به دنبال ابلاغ ماده ای از طرف سازمان غذا و دارو، شرایطی برای سایر مدارک تحصیلی در تاسیس داروخانه در نظر گرفته شده که خلاف مصالح جامعه داروسازی و مردم است.

وی افزود: در قانون سال 1334 به دلیل کمبود فارغ‌ التحصیلان رشته داروسازی، شرایط خاصی وضع شده بود که بعد از عبور از این وضعیت نیاز به اصلاح یافت؛ اما طی سال‌ های گذشته اصلاحات لازم در این قانون انجام نشده و این نقایص همچنان ادامه دارد.

فقط داروسازان صلاحیت تاسیس داروخانه دارند

کلانتری اشاره کرد: این ضعف قانونی موجب شده دیوان عدالت اداری برخی از شروط تاسیس داروخانه، از جمله شرط داروساز بودن، را مورد تشکیک و ابطال قرار دهد. جامعه داروسازی ایران به شدت معتقد است که هر گونه تفکیک بین مدیریت و مالکیت موسسات پزشکی اشتباه است و در نهایت به سلامت مردم خدشه وارد می‌کند. ما در جامعه پزشکی قسم یاد کرده‌ایم که منافع مردم را به منافع خودمان ترجیح دهیم و این ترجیح وقتی بین موسس و مسئول فنی تفاوت وجود داشته باشد، تعارضاتی ایجاد می‌شود.

متاسفانه با هجوم بی‌سابقه افرادی مواجه شدیم که بدون داشتن هرگونه سابقه، تجربه، مدرک تحصیلی مرتبط و غیره، به نهادها و ارگان‌هایی مراجعه می‌کنند که خودشان در حوزه بهداشت و درمان غیرتخصصی هستند

وی ابراز تأسف کرد که دیوان عدالت اداری شرط داروساز بودن برای تاسیس داروخانه را در آیین‌نامه مصوب سال 1400 قبول نکرده و آن را ابطال کرده است و گفت: ما در انجمن داروسازان ایران و سازمان نظام پزشکی تقاضای اعمال ماده 91 در خصوص رای دیوان عدالت کرده‌ایم و امیدواریم صدای داروسازان به درستی شنیده شود و این حق مشروع به جامعه داروسازی برگردد.

کلانتری بیان داشت: در فاصله‌ای که موضوع در دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود، امیدواریم با ارائه ادله حقوقی مناسب و اثبات حقانیت جامعه داروسازی رای مثبت در خصوص احقاق حق داروساز بودن برای تاسیس داروخانه را اثبات کنیم. متاسفانه با هجوم بی‌سابقه افرادی مواجه شدیم که بدون داشتن هرگونه سابقه، تجربه، مدرک تحصیلی مرتبط و غیره، به نهادها و ارگان‌هایی مراجعه می‌کنند که خودشان در حوزه بهداشت و درمان غیرتخصصی هستند.

عواقب حذف داروساز از تاسیس داروخانه ها

رئیس انجمن داروسازان افزود: یکی از این ارگان‌ها هیئت مقررات‌زدایی است که به بهانه قوانین مرتبط با بهبود کسب و کار و یا قانون نحوه اجرای سیاست‌های اصل 44، شروع به صدور مجوزهایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی کرده که از نظر سازمان غذا و دارو، نظام پزشکی و انجمن داروسازان، صلاحیت لازم برای تاسیس داروخانه را ندارند.

جامعه داروسازی بر این باور است که تاسیس داروخانه فقط باید در صلاحیت دکتر داروساز قرار گیرد و هر جدول و امتیاز بندی برای سایر مدارک تحصیلی را به صلاح سلامت مردم نیست

کلانتری همچنین اشاره کرد: سازمان غذا و دارو تحت فشار سازمان‌های نظارتی مجبور به پاسخگویی به این هجوم افراد شده است. سازمان غذا و دارو از نظر کارشناسی انجمن داروسازان، جدولی برای رده‌بندی مدارک تحصیلی متقاضیان تاسیس داروخانه ابلاغ کرده که تاسیس داروخانه توسط هر فردی به جز دکتر داروساز را به صلاح سلامت مردم نمی‌دانیم. هرچند اقدام سازمان غذا و دارو را برای جلوگیری از هرج و مرج یک گام مثبت تلقی می‌کنیم.»

شهرام کلانتری در پایان تاکید کرد: جامعه داروسازی بر این باور است که تاسیس داروخانه فقط باید در صلاحیت دکتر داروساز قرار گیرد و هر جدول و امتیاز بندی برای سایر مدارک تحصیلی را به صلاح سلامت مردم نیست.

به طور کلی این اظهارات در حالی بیان می‌ شود که جامعه داروسازی نگران آثار احتمالی این تغییرات بر سلامت عمومی است و خواستار شنیده شدن صدای خود است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا