اخبار برگزیدهبازارسلامتفناوریفیدفید برتر

کشف دارو با Chai-1: مدل هوش مصنوعی چندگانه‌ای که مرزهای علم را گسترش می‌دهد

چای دیسکاوری، یک استارتاپ جدید در حوزه زیست‌ شناسی و تحت حمایت OpenAI است که هدف آن توسعه مدل‌ های هوش مصنوعی برای کشف دارو است. این شرکت توسط پژوهشگران سابق OpenAI و Meta تأسیس شده و تاکنون حدود ۳۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

به‌روزترین‌ها| شرکت Open AI از یک استارتاپ در حوزه زیست‌ شناسی که 6 ماه از تأسیس آن می‌ گذرد حمایت کرده است. این استارتاپ قصد دارد مدل‌ های هوش مصنوعی برای کشف دارو توسعه دهد. نام این شرکت چای دیسکاوری است و توسط پژوهشگرانی که پیش‌ تر در Open AI و متا فعالیت داشته‌ اند تأسیس شده است.

این استارتاپ تا به امروز تقریباً 30 میلیون دلار سرمایه جمع‌ آوری کرده است. پیش از راه‌ اندازی این استارتاپ، اعضای تیم آن به توسعه بیست برنامه دارویی جداگانه کمک کرده‌ اند و سابقه کاری در شرکت‌ هایی مانند Open AI، استرایپ، متا و گوگل AI داشته‌ اند.

اعلامیه این استارتاپ درباره محصول خود اولین بار روز دوشنبه (۹ سپتامبر) در توییتی از جاشوا مایر یکی از بنیان‌ گذاران منتشر شد است و در آن آمده: «با هیجان چای دیسکاوری و مدل Chai-1 را معرفی می‌ کنیم، یک مدل پایه برای پیش‌ بینی ساختار مولکولی که در مجموعه گسترده‌ ای از وظایف کشف دارو در سطح بالای تکنولوژیک عمل می‌ کند. ما کد استنتاج، وزن‌ ها و یک رابط وب را منتشر می‌ کنیم.»

طبق اظهارنظر تیم چای دیسکاوری: «ما خوشحالیم که Chai-1، یک مدل پایه چند گانه برای پیش‌ بینی ساختار مولکول‌ ها که در طیف وسیعی از وظایف مرتبط با کشف دارو در سطح پیشرفته عمل می‌ کند، را معرفی کرده‌ ایم. Chai-1 پیش‌ بینی یکپارچه از پروتئین‌ ها، مولکول‌ های کوچک، DNA، RNA، تعدیلات کو والانسی و موارد دیگر را ممکن می‌ کند. »

علاوه بر Open AI، Thrive Capital، Conviction، Dimension، Neo، لاکی گروم و Amplify Partners نیز در فرآیند جمع‌ آوری سرمایه و همکاری دخیل بوده‌ اند.

توسعه داروسازی به کمک هوش مصنوعی

این مدل در زمانی عرضه می‌ شود که Alpha Fold از تیم Google DeepMind یکی از پیشروان در کار بر روی مدل‌ های پیش‌ بینی پروتئین است و اکنون این استارتاپ رقابتی با آن دارد. امید بر آن است که این مدل‌ های هوش مصنوعی و سرمایه‌ گذاری‌ های مرتبط به آنها بتوانند از طریق استفاده از فناوری به توسعه دارو برای بیماری‌ های عمده کمک کنند.

این استارتاپ که در زمینه کشف دارو فعالیت دارد «به خوبی تأمین مالی شده است» و برای داشتن «شراکت قوی» با سرمایه‌ گذاران ش قدر دان است. مدل ارائه‌ شده به صورت یک رابط وب برای کاربردهای تجاری مانند کشف دارو در دسترس است. جاشوا مایر یکی از بنیان‌ گذاران در پلتفرم X  جزئیات بیشتری را به اشتراک گذاشته است.

وی توضیح می‌ دهد: «ما Chai-1 را در برابر تعدادی از شاخص‌ ها تست کردیم و دریافتیم که مدل در معیار Pose Busters به موفقیت 77 درصدی دست می ‌یابد (در مقایسه با 76 درصد توسط AlphaFold3). برخلاف بسیاری از ابزارهای موجود پیش‌ بینی ساختار که به چندین هم‌ تراز های دنباله‌ ای (MSAs) نیاز دارند، Chai-1 می‌ تواند در حالت تک‌ توالی بدون MSAs اجرا شود و همچنان اکثر عملکرد خود را حفظ کند.»

مایر همچنین شرکت را به عنوان «با تأمین مالی مناسب» توصیف می‌ کند و بیان می‌ دارد که آنها برای شراکت قوی با سرمایه‌ گذاران خود سپاسگزار هستند.

به طور کلی به نظر می رسد چای دیسکاوری با بهره‌ گیری از فناوری‌ های پیشرفته هوش مصنوعی، می‌ تواند انقلابی در زمینه کشف دارو ایجاد کند. حمایت مالی قوی و تخصص تیمی متشکل از پیشگامان فناوری، آن‌ ها را در رقابت با مدل‌ های مشابه مانند Alpha Fold قرار می‌ دهد و فرصت‌ های جدیدی برای درمان بیماری‌ های عمده فراهم می‌ کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا