فناوري هاي مدرن دنيا و جايگاه ما

مشابه اين خبر را هر روز در شبکه اينترنت و رسانه هاي خبري جهان مي توان ديد، اخبار رويدادها و تحولاتي که لحظه به لحظه به رشد و توسعه فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي کمک مي کنند و باعث مي شوند تا علاوه بر فراهم آمدن امکانات و تسهيلات بهتر براي مردم، بازارها و فرصت هاي شغلي بيشتري را نيز ايجاد مي کنند.
اين قبيل رويدادها معمولا از درون مراکز علمي و آزمايشگاهي بروز و ظهور مي يابند و با ورود به دنياي صنعت و فناوري موجد ثروت و قدرت اقتصادي و بعضا سياسي  بيشتري براي  کشورهايي مي شوند که با برنامه ريزي و سرمايه گذاري زمينه آن را فراهم کرده اند.
واقعيت اين است که ما، تنها استفاده کنندگان فناوري هاي مدرن هستيم که به اعتقاد برخي از صاحب نظران نه تنها در خلق و توسعه اين فناوري ها هيچ نقشي نداريم بلکه مصرف کنده خوبي هم نيستيم .
اين تحليل از وضعيت بهره گيري از فناوري هايي نظير تلفن همراه در ايران اگرچه تا حدي بدبينانه و سياه نمايي به نظر مي رسد اما در کمال تاسف عين واقعيت است . کافيست نگاهي به اخبار همين فناوري در کشور خود بيندازيم .
تمام خبرها، شامل مجموعه اي تکراري از وعده هاي بي عمل، مقررات و قوانين مانع و محدود کننده که نتيجه آنها افزايش هزينه هاي مردم و محدود کردن سطح دسترسي هاي آنها به ارتباطات و اطلاعات است و تعداد زيادي از خبرهاي علمي که فقط براي يک بار منتشر شده و براي هميشه به دست فراموشي سپرده مي شوند.
دانشجوي … موفق به ساخت تقويت کننده امواج تلفن همراه شد. محققان دانشگاه … روبات مين ياب و امدادگر ساختند و … اين خبرها فقط يکبار منتشر مي شوند و پس از آن ديگر کسي سراغ آنها نمي رود.
علت اين است که هر کدام از افراد دانشگاهي که موفق به انجام کاري يا ارائه ايده اي نو شده اند آنقدر  در انتظار دريافت وام براي تکميل طرح خود بلاتکليف مانده اند يا براي جذب حمايت مالي دولت و بخش خصوصي دست و پا زده اند که ديگر رمقي برايشان نمانده است .
در نتيجه اکثر آنها نبوغ و خلاقيت و ايده هاي تازه خود را بر مي دارند و به جايي مي روند که خريدار دارد. همان جايي که البته فروشنده فناوري به ما هستند .
15/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا