احتمال اختلال پیامک و قطعی اینترنت در روز انتخابات

این اقدام درحالی صورت می گیرد که کمیته صیانت از آرای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی با همکاری ستاد انتخاباتی محسن رضایی و مهدی کروبی به منظور اطلاع رسانی برای مردم از وضعیت انتخابات و همچنین بروز احتمالی هرگونه تخلف از شبکه اینترنت و پیامک استفاده کند.

 گرچه اختلال در سیستم پیامک تلفن همراه در کشور همواره در روزها و مناسب های خاص مانند اعیاد با اختلال همراه بوده و همچنین شبکه اینترنت در کشور به دلیل حجم بالای ترافیک با کاهش سرعت مواجه می شود اما به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نباید روز انتخابات را با روزهای عید مقایسه کرد.  علی اکبر محتشمی پور مسوول کمیته صیانت از آرای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی روز 15 خرداد در جمع خبرنگاران از احتمال قطعی اینترنت و اختلال در سیستم پیامک خبر داد و نسبت به هرگونه اقدام در این راستا به وزارت کشور و دولت هشدار داد. این اعلام خطر از سوی وزیر سابق کشور منجر به این شد که شرکت مخابرات ایران به همراه شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولیان شبکه مخابرات و اینترنت کشور بروز اختلال یا قطع شدن اینترنت در روز انتخابات را تکذیب کنند. این دو شرکت در اطلاعیه های خود با تاکید بر نظارت دقیق روی شبکه های تحت پوشش خود، درخصوص همکاری با نهادهای ذی ربط برای برگزاری انتخابات اعلام آمادگی کردند. براساس تدارکات از پیش تعیین شده قرار بر این است در روز 22 خردادماه همزمان با دریافت آرا با اتصال به شبکه اینترنت در سراسر کشور آخرین وضعیت و اخبار مربوط به هر صندوق را به دست آورند. همچنین به گفته محتشمی پور ارتباط کمیته صیانت از آرا با صندوق های دریافت رای از طریق پیامک صورت خواهد گرفت.

برخورد قاطع با قطع اینترنت
اینترنت و همچنین سیستم پیامک تلفن همراه نیز به دلیل سرعت در اطلاع رسانی، به عنوان ابزار نظارتی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل به خاطر حساسیت های پیش آمده در خصوص صیانت از آرای مردم و جلوگیری از تخلفات هنگام رای دادن، حامیان برخی نامزدهای دهمین دوره ریاست جمهوری سعی بر این دارند با استفاده از این ابزار، بتوانند نظارت دقیق تری داشته و اگر چنانچه تخلفی صورت گرفت به سرعت آن را برای مردم اطلاع رسانی کنند اما به نظر می رسد عواملی درصدد این هستند که فضای سالم انتخاباتی را با ایجاد اشکال در سیستم های یاد شده از بین ببرند، از همین روی علی اکبر محتشمی پور از برخورد قاطعانه با این عوامل یاد کرده و در گفت و گو با سرمایه بیان می کند: « چنانچه اختلالی در پیامک به وجود آید یا شبکه اینترنت قطع شود، در انتخابات تخلف صورت گرفته است. » او با هشدار به دولت و وزارت کشور ادامه می دهد: « من به دولت اخطار می کنم هرگونه حرکتی در این زمینه به معنی تخلف است. » او اظهارات خود را بر این ادعا استوار می سازد که اطلاعاتی از درون سیستم مخابرات به دستشان رسیده که درصدد هستند روز انتخابات سیستم اینترنت را قطع و تنها یک سیستم داخلی برای وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار کنند. وزیر سابق کشور می افزاید: « ما اطلاعاتی از تشکیلات اینها داشتیم که با این عمل آنها قصد تسلط در انتخابات را دارند. » اطلاعاتی که به گفته او از مجاری خودشان به دست آورده است.
محتشمی پور با جدیت از برخورد قاطعانه با ایجاد اختلال در سیستم پیامک و قطعی اینترنت صحبت کرده و ادامه می دهد: «به خاطر اینکه کلیه ارتباطات ما در سطح کشور از طریق پیامک و رایانه صورت می گیرد تا بتوانیم تخلفات را به صورت دقیق زیر نظر داشته باشیم در صورتی که ایرادی به وجود آید، به لحاظ قانونی با مساله برخورد و پیگیری لازم صورت خواهد گرفت و همچنین در این زمینه به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد؛ به عبارتی می خواهیم از تخلفات جلوگیری و بلافاصله از طریق رسانه ها به اطلاع مردم برسانیم. » او بیان می کند: «ما از هم اکنون به طور رسمی اعلام می کنیم که نباید در سیستم رایانه ای و تلفن همراه اختلالی صورت گیرد و هرگونه اقدامی در این زمینه در راستای تخلف تلقی می شود و مردم باید درجریان آن قرار گیرند. »
مخابرات و زیرساخت
تکذیب می کنند
اظهارات مسوول کمیته صیانت از آرای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در حالی بیان می شود که داوود زارعیان مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها بیان کرد: « روز انتخابات، کاربرد مردم از پیامک را محدود نمی کنیم. »
او ادامه می دهد: « تحت هیچ شرایطی کاربرد خدمات ارزش افزوده را محدود نخواهیم کرد و اینکه ممکن است ایجاد اختلال در شبکه به مخابرات اعلام شود، صحیح نیست و قاعدتاً چنین درخواستی از ما نخواهد شد. » همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت متولی تامین پهنای باند اینترنت کشور با شایعه دانستن این اتفاق، قطع اینترنت در روز انتخابات را تکذیب کرد. شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه ای عنوان کرد: این شرکت به دلیل برگزاری رایانه ای و الکترونیکی انتخابات، نهایت همکاری خود را برای تامین ظرفیت مورد نیاز خواهد داشت تا انتخابات هرچه بهتر برگزار شود. همچنین ارتباطات زیرساخت شبکه مورد نیاز برای ستاد انتخابات را تامین می کند و نهایت تلاش خود را خواهد داشت تا کمترین اختلالی در شبکه دیتا به وجود نیاید.
آریانیا معاون فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت در این باره می گوید: « مشکلی نیست و اینترنت قطع نمی شود. » او می افزاید: «امکانات ما بیشتر از اعلام ترافیک شبکه است و تمام نیروهای خود را بسیج کرده ایم که این قطعی به وجود نیاید.» براساس اظهارات مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان مسوول زیرساخت کشور، هم اکنون ظرفیت اینترنت به بیش از 90 لینک STM1 افزایش داده شده که از ظرفیت مورد درخواست شرکت های استفاده کننده نیز بیشتر است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در این باره می گوید: « دلیلی ندارد چنین اتفاقی در سیستم تلفن همراه رخ دهد و به طور طبیعی اتفاق نمی افتد. » صابر فیضی ادامه می دهد: « برای اینکه از رد و بدل کردن پیامک ها جلوگیری و در سیستم اختلال ایجاد شود، نیاز به سیستم های خاصی بوده و کار مشکلی است. » او بروز چنین مساله ای را بعید می داند و بیان می کند: « بعید می دانم در سیستم ایجاد اختلال کنند مگر اینکه اقدامی صورت گیرد که پیش بینی نشده باشد. »
او می افزاید: « در این مدت ما شبکه را به شدت زیر نظر داشته و با حساسیت بیشتری نظارت می کنیم. » تکذیب و رد هرگونه اختلال در شبکه اینترنت و پیامک در حالی از سوی مدیران شرکت مخابرات ایران و ارتباطات زیرساخت بیان می شود که علی اکبر محتشمی پور بیان چنین اظهاراتی را «موضع گیری های جدید دولت» در مقابل گفته هایش می داند. او می گوید: « شاید گفته های من موجب شده آنها موضع بگیرند و بگویند چنین چیزی نیست. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا