اخبار برگزیدهسلامت

تاخیر 15 تا 14 ماهه دولت در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

به‌روزترین‌ها| قاسم نوده فراهانی نماینده وزیر صمت در اتاق بازرگانی ایران در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی در شهرآفتاب گفت: تولید نجات دهنده مملکت است و یکی از سرآمدهایی است که اگر در کشور موفق شود می تواند به دنبال خود بسیاری از مشکلات جامعه را نیز برطرف کند. یکی از مهمترین معضل های اجتماعی که به دنبال تولید رفع می شود همین مسئله بیکاری است.

وی افزود: متاسفانه تاکنون برای تولید و حمایت از تولید فقط شعار داده ایم و از تولید حمایت نکرده ایم. این درحالی است که باید برای حمایت از آن در سال های گذشته برنامه ریزی می ‌کردیم.

نماینده وزیر صمت در اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه تحریم اقتصادی برای شکوفایی تولید بیش از اینکه زیان ده باشد مفید بوده است تاکید کرد: متاسفانه در دوره ای شاهد این بودیم که اکثر تولید کنندگان تولید را رها کرده و کارمند چینی ها و غیره شده بودند. این درحالی است که امروز با توانمندسازی داخلی تولیدکنندگان در حوزه تجهیزات پزشکی و غیره حرفی را برای گفتن دارند. ظرفیتی که 15 سال قبل وجود نداشت.

نوده فراهانی با اشاره به معضل عدم بازگشت به موقع سرمایه تولیدکنندگان ادامه داد: وقتی کالا تولید می شود و سرمایه به بیمارستان ها و شبکه های بهداشت و درمان می رود، دیگر سرمایه ای در اختیار تولیدکنندگان نیست که صنعت را توسعه دهند و به روز کنند. از طرف دیگر وقتی کالا فروخته می شود بین 15  تا 24 ماه زمان می برد تا سرمایه بر گردد؛ یعنی هیچ چیزی از منابع مالی نمانده است.

این فعال صنف تجهیزات پزشکی تاکید کرد: با چنین شرایطی تولیدکننده دیگر قدرت و اشتیاق توسعه تولید را ندارد. علاوه بر این، در خصوص قیمت گذاری دستوری نیز باید این را گفت که در حوزه کسب، کار و تجارت حرف اول را به طور حتم رقابت می زند. از این رو اگر دولت ها در هر جایی بین تجار رقابت ایجاد کنند این مردم هستند که بهره آن را می برند. با این تفاسیر قیمت گذاری دستوری با ایجاد رقابت معنا نخواهد داشت.

گفتنی است بیش از 10 هزار میلیارد تومان از مطالبات صنف خصوصی تجهیزات پزشکی کشور در اختیار مراکز آموزشی و درمانی دولتی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا