اقتصاد جهانفیدفید برتر

رشد 4 درصدی تولید مس ایالات متحده

به‌روزترین‌ها| تولید مس در ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۴ درصدی همراه خواهد بود که عمدتاً از افزایش تولید در معدن رابینسون حاصل می‌شود.

این معدن به منطقه‌ای غنی‌تر از مس منتقل می‌شود که تأثیر بسزایی در رشد تولید خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود تولید معادن مس ایالات متحده از ۱۱۲۷.۵ هزار تن (kt) در سال ۲۰۲۳ به ۱۱۷۲.۸ هزار تن (kt) در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

این رشد عمدتاً به دلیل افزایش تولید در معدن رابینسون رخ خواهد داد. در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴، این معدن ۱۴.۳ هزار تن مس تولید کرد که نسبت به ۷.۶ هزار تن در همان دوره در سال ۲۰۲۳ افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. این افزایش عمدتاً به دلیل بالا رفتن نرخ بازیابی، محتوای بالای مس در سنگ معدن و افزایش استخراج سنگ معدن اتفاق افتاده است.

علاوه بر این، انتظار می‌رود تولید در معدن پینتو ولی نیز به دلیل گسترش و بهینه‌سازی فرآیند آسیاب افزایش یابد. پروژه پامپکین هولو که عملیات آسیاب خود را در اکتبر ۲۰۲۳ از سر گرفته است، نیز به این افزایش تولید کمک خواهد کرد.

رفع نیاز آینده با افزایش امروز تولید مس

همچنین تأمین پایدار و قوی از بزرگترین معادن این کشور، از جمله معادن مورِنسی، کِنِکات و سَفورد، در سال ۲۰۲۴ از رشد عرضه پشتیبانی خواهد کرد.

انتظار می‌رود تولید مس در ایالات متحده در سال ۲۰۲۵ نیز با نرخ رشد سالانه ۳.۴ درصد پایدار بماند. این رشد با آغاز پروژه‌های فلورِنس کاپر، و راه‌اندازی مجدد پروژه‌های جانسون کمپ و مینرال پارک پشتیبانی خواهد شد.

در تاریخ ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۳، وزارت انرژی ایالات متحده برای اولین بار فلز مس را در فهرست مواد معدنی حیاتی خود قرار داد که این امر به افزایش اعتبارهای مالیاتی تحت قانون کاهش تورم (IRA) سال ۲۰۲۲ امکان‌پذیر کرد. افزودن مس به این فهرست به تسهیل مقررات و حمایت از توسعه سریع منابع جدید تأمین برای پاسخگویی به تقاضای آینده کمک خواهد کرد.

در چشم‌انداز آینده، انتظار می‌رود تولید مس کشور تا دوره پیش‌بینی (۲۰۲۵-۲۰۳۰) با نرخ رشد تجمیعی سالانه (CAGR) برابر ۷.۲ درصد افزایش یافته و به ۱۷۱۴.۵ هزار تن در سال ۲۰۳۰ برسد. این افزایش به دلیل آغاز چندین پروژه از جمله پروژه‌های آرکتیک و کاپر فلت (۲۰۲۷)، وایت پاین نورت و زونیا (۲۰۲۸)، و پروژه‌های کیومو، کاپر کریک و ون دایک (۲۰۲۹) پشتیبانی خواهد شد.

تاثیر اقتصادی رشد تولید مس در آمریکا

افزایش تولید مس در ایالات متحده تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد و صنایع متعددی خواهد داشت. این رشد به ایجاد شغل‌های جدید در بخش‌های استخراج، فرآوری و حمل و نقل منجر می‌شود و با تقویت صنایع وابسته مانند الکترونیک، خودروسازی و انرژی، به رشد اقتصادی این کشور کمک می‌کند. همچنین با افزایش تولید مس، فرصت‌های بیشتری برای صادرات به بازارهای بین‌المللی فراهم می‌شود که به بهبود تراز تجاری و جذب درآمدهای ارزی کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، مس به عنوان فلزی حیاتی در تولید فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و محصولات دوست‌دار محیط‌زیست نقش مهمی دارد؛ بنابراین افزایش تولید آن به توسعه و پذیرش این فناوری‌ها سرعت می‌بخشد. از سویی دیگر، کاهش وابستگی به واردات مس، تأثیر نوسانات قیمت بین‌المللی را کاهش می‌دهد.

با این حال کشورهایی که خود تولیدکننده و صادرکننده مس هستند ممکن است نگران رقابت شدیدتر با آمریکا در بازارهای جهانی شوند. افزایش تولید مس در آمریکا می‌تواند منجر به کاهش قیمت جهانی این فلز شود که به نوبه خود ممکن است به ضرر کشورهای صادرکننده مس منجر شود.

به طور کلی افزایش تولید مس در هر کشوری می تواند مزایای فوق را در بر داشته باشد و به افزایش درآمد اقتصادی تا قدرت سیاسی کشورها کمک کند. حالا این افزایش تولید و مزایای آن می تواند در آمریکا یا ایران باشد،‌ فرقی ندارد تولید بیشتر این فلز ارزشمند می تواند به کشورها کمک شایانی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا